Polki biją mężczyzn… w edukacji
Według najnowszych danych GUS Polki stanowią niemal 60% wszystkich studentów rodzimych uczelni. Panowie pozostają w mniejszości zarówno w gronie żaków szkół publicznych (44%), jak i prywatnych (39%). Kobiety znacznie częściej stawiają też na własny rozwój za pomocą szkoleń tradycyjnych i internetowych. – Zauważamy, że większość użytkowników, którzy korzystają z serwisów learningowych stanowią kobiety, których jest aż 64%. Co więcej są to przeważnie osoby młode, urodzone w latach 80-tych, jednak nie tylko. Spora grupa pań zainteresowanych samorozwojem wpisuje się w przedział wiekowy od 30 do 40 roku życia, ale jest i mniejsza reprezentacja kobiet po czterdziestce – wyjaśnia Karolina Kotkowska z Edustacja.pl.
Kobiety czytają częściej i więcej
Polki czytają więcej książek lub prasy, czego dowodzą aktualne badania Biblioteki Narodowej za rok 2010. Ogólny wskaźnik czytelnictwa w naszym kraju nie napawa optymizmem, gdyż wynosi tylko 44%. Jednak dobre imię Polski ratują kobiety, z których połowa deklaruje korzystanie z dobrodziejstw literatury w przeciwieństwie do panów – tylko 38% z nich miało w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną książkę w ręku. To również kobiety należą do grona osób, które czytają z większą częstotliwością, więcej niż jeden tytuł na rok.
Nie da się ukryć, że dużą rolę odgrywa tu wykształcenie. Zarówno najwięcej kobiet jak i mężczyzn czytających na co dzień posiada wyższe wykształcenie (75%). Podobnie najliczniejszą grupę kobiet zainteresowanych samorozwojem stanowią absolwentki wyższych uczelni, których liczebność na 61%. Te same statystyki wskazują również na to, że szkoli się co piąta pani ze średnim wykształceniem oraz tylko 2,5% przedstawicielek środowiska studentów.
Bezrobocie motywuje
Według danych to z Mazowsza pochodzi aż co czwarta kobieta, która chce podnosić swoje kwalifikacje za pomocą e-learningu. 13% pań zainteresowanych szkoleniem się pochodzi z Wielkopolski, 11% z Dolnego Śląska, a 10% z okręgu łódzkiego. Niższe pozycje przypadły w udziale regionowi małopolskiemu i lubelskiemu (odpowiednio po 5%). Co ciekawe największą chęć do kształcenia się zaobserwowano wśród kobiet pochodzących z regionów o najwyższej liczbie osób bezrobotnych. Według najnowszych danych GUS na temat liczebności Polaków pozostających bez pracy, najgorzej wypada województwo mazowieckie z 225 tys. niezatrudnionych. Dalej znajduje się region śląski, dolnośląski, podkarpacki i łódzki. Warto dodać, że liczba kobiet i mężczyzn pozostających bez pracy jest równa dla obu płci. Zatem ponownie honor poszczególnych regionów ratują Polki.
Własna firma lekiem na dyskryminację
Niestety, pomimo głodu wiedzy i chęci szkolenia się, kobiety zarabiają o wiele mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Panowie rzadziej opuszczają mury uczelni wyższych z dyplomem magistra, mniej czytają i rzadziej podnoszą swoje kwalifikacje. Mimo to, według przytaczanych w mediach analiz portalu wynagrodzenia.pl, gdy mężczyzna dostaje na rękę 4 tys. zł, jego kobieca konkurencja wzbogaca się tylko o 3 tys. zł. Z tego powodu panie coraz częściej rzucają dotychczasową pracę i zakładają własną działalność gospodarczą. Według Eurostatu kobiety prowadzą już co trzecią firmę w Polsce, a wiele z nich osiąga niemałe sukcesy. – Kilka lat temu razem z koleżanką założyłyśmy firmę zajmującą się opieką domową nad obłożnie chorymi pacjentami. W tej chwili zatrudniamy ponad 80 pielęgniarek i rehabilitantów, staramy się też być na bieżąco i brać udział w branżowych szkoleniach – mówi Bożena Kwaśniewska, szefowa firmy świadczącej kompleksowe usługi medyczne z Gniezna.
Jak widać kobiety nieźle radzą sobie na rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Niezdobyta dla nich pozostaje jednak jeszcze strefa wielkiego biznesu. Na liście 100 najbogatszych obywateli Polski, przygotowanej przez miesięczniki Forbes, znajduje się obecnie tylko 21 pań, z czego niemal wszystkie pomagają mężom w zarządzaniu dobrze prosperującymi przedsiębiorstwami.
Taka sytuacja ma jednak szansę się zmienić, gdyż płeć piękna zbroi się w wiedzę, dzięki której w przyszłości podbije świat biznesu. Może wtedy kobiety ostatecznie rozprawią się z krzywdzącym powiedzeniem „Mężczyzna głową, a kobieta szyją”.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Co zrobić z jabłek?
Jabłka to niezwykle wszechstronny owoc, który można wykorzystać do przygotowania różnorodnych przetworów, cieszących podniebienie prze
Śluz ślimaka niezwykły składnik koreańskich kosmetyków
Koreańska pielęgnacja skóry od lat fascynuje miłośników beauty na całym świecie. Innowacyjne formuły, niestandardowe składniki i obietnica promiennej
Wyposażenie lodziarni – jak wybrać odpowiednie urządzenia do przechowywania i prezentacji lodów?
Prowadzenie lodziarni to nie tylko praca nad doskonaleniem receptury lodów, ale także umiejętność doboru wyposażenia, które zapewni idealne w
Jak wybrać baterię wannową oraz deszczownicę?
Dzięki bogatemu asortymentowi wyposażenia łazienek możemy dziś stworzyć funkcjonalną przestrzeń. Pomagają nam w tym nowoczesne i eleganckie baterie wan
Anti-aging w tandemie Duety składników dla jesiennego odmłodzenia
Anti-aging to jeden z priorytetów jesieni. Nasza skóra wciąż odczuwa konsekwencje letnich szaleństw, a już na horyzoncie pojawiają się Świ