Zaproś dziecko do cyfrowego świata
Dzieci rodzą się i wychowują w świecie multimediów, dlatego warto wykorzystać możliwości, jakie on ze sobą niesie w rozwoju i edukacji najmłodszych. Umiejętności korzystania z multimediów rosną w miarę intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju dzieci, a zadaniem dorosłych jest świadome wykorzystanie ich potencjału. Inaczej świat Internetu i telewizji odkryje pięciolatek, który dopiero zaczyna rozumieć, że opowiadania mają początek, rozwinięcie i zakończenie, inaczej - czternastolatek opanowujący sztukę blogowania. Rola rodziców w procesie poznawania telewizji i Internetu jest zatem niezwykle ważna.
Świat multimediów, z którego mądrze korzystamy, może być źródłem wiedzy i fantastycznej zabawy. Warunkiem jednak jest to, że rodzic sam zna tę rzeczywistość, dobiera dla swojego dziecka takie informacje i aktywności, które są dostosowane do etapu jego rozwoju, a przede wszystkim potrafi wspólnie się z nim bawić i uczyć poprzez nowoczesne metody multimedialne. Dzięki temu świat jego dziecka przestaje być nieznaną dżunglą, a zaczyna być zrozumiały i kontrolowalny. – twierdzi Małgorzata Ohme, psycholog rozwojowy, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Z myślą o rodzicach UPC stworzyło szereg inicjatyw dla całej rodziny, które pozwolą im oraz ich dzieciom swobodnie i bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie. Z inicjatywy UPC, we współpracy z międzynarodowej klasy ekspertami z amerykańskiej organizacji PBS (Public Broadcasting Service) powstał przewodnik dla rodziców dzieci w wieku od 3 do 18 lat z cennymi poradami wskazującymi, jak wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji i rozwoju dzieci. PBS KIDS w ramach swoich działań wpływa na rozwój dzieci poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych platform komunikacji. Organizacja przygotowuje materiały rozwijające umysły dzieci, filmy dokumentalne, które otwierają przez nimi nowe horyzonty oraz materiały ułatwiające zdobywanie informacji o wydarzeniach ze świata i kultury.
Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać z multimediów?
Nowoczesna forma e-edukacji powinna rozpocząć się już u tych dzieci, które są na etapie rozpoznawania przez nie przedmiotów, nazywania zjawisk, czy opowiadania o otaczającej ich rzeczywistości. Jeśli 3 latek uwielbia oglądać ciągle tę samą bajkę, możemy wykorzystać ten fakt, by utrwalać wiadomości i uczyć go nowych rzeczy – zadając pytania o bohaterów, o wydarzenia w nich zawarte. Pełniąc rolę przewodnika po oglądanych programach, możemy wyjaśniać co się dzieje z postaciami, komentując określone zachowania albo po prostu opowiadając to co widzimy. Maluchowi spodoba się także, gdy zwrócisz uwagę na czynność, którą wykonuje postać z programu, bajki, gry, którą nasz 3 latek jest już w stanie samodzielnie wykonać.
Starszemu dziecku, możemy zaproponować programy, które niekoniecznie trzeba tylko oglądać, ale poniekąd można w nich uczestniczyć, śpiewając piosenki, tańcząc etc. W wieku 4 lat z reguły dzieciaki orientują się, że istnieje jakiś określony plan dnia, który jest regularnie odtwarzany - to dobry moment by ustalić z maluchem określony czas w ciągu dnia na oglądanie np. 2 wybranych bajek.
5 latka możemy zaangażować w oglądanie takich programów, bądź grania w takie gry, które będą go uczyć układania, grupowania pewnych przedmiotów według określonej kategorii, sortowania, liczenia, etc. Począwszy od 6 lat, czyli pierwszych kroków szkolnych, warto wybierać dla dzieci programy, gry, czy aplikacje, które będą wspomagać ich umiejętności czytania – i np. bawić się z dzieckiem w czytanie liter z ekranu czy też rozwijać zainteresowania (strony www - łamigłówki, rebusy, sztuczki magiczne itp.). Kontakt z różnymi historiami może stanowić dla 7-latków dobry pretekst do rozmów o tym, co jest dobre, a co złe - to czas kiedy definiują te pojęcia. Zwykle dzieci w wieku 8 lat dostrzegają kontrasty pomiędzy zasadami panującymi w domach swoich kolegów, to idealna chwila na rozmowę o regułach obowiązujących w naszym najbliższym otoczeniu. Nowoczesne technologie mogą stanowić wsparcie dla starszych dzieci w nauce planowania czasu (kalendarze), utrzymywaniu kontaktu z rówieśnikami (komunikatory), rozwijaniu pasji (gry w szachy), zdobywaniu informacji (Internet), poznawaniu muzyki, czy też inspirować do wyboru zawodu, czy odkrycia nowej pasji. Nastolatki możemy namawiać do tworzenia własnych filmików, blogów, prac, które mogą stać się nawet pomysłem na życie.
Dzieci nie zawsze potrafią samodzielnie wykorzystać potencjał nowych technologii, my jako dorośli możemy im w tym pomóc, dbając by trafiały do nich treści odpowiednie do ich wieku i rozwoju. Już dzisiaj, w Dzień Dziecka, możemy zacząć bezpiecznie wprowadzać nasze pociechy w świat telewizji i Internetu.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Czworonożni terapeuci: Korzyści z posiadania zwierząt w domu
Zwierzęta w domu to nie tylko źródło radości, ale także istotny element wpływający na zdrowie i samopoczucie domowników. Ich obecność przynosi liczne
Outdoor w wielkim mieście
Czy obuwie outdoorowe zarezerwowane jest tylko na górskie szlaki, leśne dukty i zabłocone ścieżki? Oczywiście, że nie. W kolekcji ‘city&rsquo
Wygoda i elegancja w jednym – na jaką okazję wybrać marynarkę damską?
Lubisz klasyczną elegancję, a może Twoją uwagę zwracają subtelne zestawy w tak zwanym stylu biurowym? Marynarki damskie powinny mieć więc stałe miejsce
5 nieznanych szlaków pieszych na Maderze
Madera to prawdziwy raj dla miłośników pieszych wędrówek. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów krajobrazu wyspy są lewady
Nowy sezon? Nowe buty!
Jak połączyć styl i funkcjonalność w taki sposób, aby powstały buty, które zachwycą designem i wygodą? Na to pytanie odpowiedź zna Lee Cooper. W najn