Wakacje, kojarzą się nam z wycieczkami, urlopami, a nie rzadko też z remontem i nadrabianiem całorocznych obowiązków. Paradoksalny brak czasu na zakupy przed wyjazdem, upalna pogoda, czy wygoda przeglądania produktów w sieci, skłania nas do zakupów przez Internet – szybkich i często tańszych. O czym szczególnie warto pamiętać podczas wakacyjnego surfowania w sieci?

Zbyt piękne żeby było prawdziwe?

Lato to czas, kiedy przy komputerze spędzamy jeszcze więcej czasu – w końcu mamy chwilę, na wyszukanie najlepszych ofert, dokonanie zakupów. Niestety, w związku z tym, jest to także większe zagrożenie ze strony hakerów i pozostawianych przez nich wirusów. Szczególnie, powinniśmy uważać na fałszywe biura podróży, nowe serwisy i sklepy internetowe, które kuszą nadzwyczaj atrakcyjnymi cenami, najczęściej poszukiwanych produktów. Wchodząc na fałszywy adres online, grozi nam infekcja systemu czy nawet kradzież danych do prywatnych kont, np. bankowych. Najlepiej, gdy podczas zakupów w sieci, wybierzemy sprawdzone marki, sklepy internetowe, które mają na swoim koncie pozytywne opinie klientów. Wystarczy poczytać fora, zaglądnąć na opineo.pl, czy po prostu zadzwonić i sprawdzić wierzytelność danego sprzedawcy – podkreśla Kamil Urbaś, właściciel sklepu internetowego TwojaBateria.pl.

Ostrożności nigdy za wiele

Czujność należy zachować także logując się do sieci w publicznych miejscach jak hotele czy kawiarnie. Upewnijmy się, że nasz komputer posiada zaktualizowaną ochronę antywirusową, a w razie kradzieży – wykasujmy wszelkie zapamiętane dotąd hasła. Najlepiej nie logować się wówczas do kont bankowych (a tym bardziej na nie swoim komputerze!), upewnić się czy sieć posiada szyfrowanie danych, a także z ostrożnością zostawiać wszelkie informacje na popularnych serwisach społecznościowych. Jeśli korzystamy z obcego komputera czy łącza, najlepiej zrezygnować z robienia zakupów czy przelewów, a po skorzystaniu z internetu, koniecznie wykasować całą historię, zapamiętane hasła, autouzupełnienia, ciasteczka, i inne dane, które mogą zostać później odzyskane – ostrzega ekspert Kamil Urbaś.

Wakacje, a dzieci

Wakacje to czas wzmożonego zagrożenia, szczególnie dla młodych internautów. W tej jednak kwestii to rodzice muszą zachować największą czujność, gdyż to oni ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo czy nielegalne działania niepełnoletniego dziecka – zarówno jeśli chodzi o nowe znajomości w sieci, wyświetlane treści internetowe, ściąganie i kopiowanie utworów, czy nieprzemyślane logowanie się i zakupy na stronach sklepów internetowych. Warto także kontrolować i ostrzec dziecko przed podawaniem osobistych danych (jak np. nazwisko, adres, numer telefonu, ID użytkownika czy hasła) obcej osobie.

Jak nie tracić klientów w wakacje?

Letni okres, wpływa także na posiadaczy własnego e-biznesu. Jeśli nie jest to firma turystyczna, hotelarska, czy inna w której wakacyjnej pracy wręcz trudno nadążyć - warto zastanowić się jak nie stracić zysku w okresie „ogórkowym”, a co więcej: jak skorzystać z okazji i przyciągnąć nowych klientów. Wakacje to przecież okres remontów, nadrabiania zaległości i obowiązków po minionym roku, dlatego jest to szansa dla sklepów z wyposażeniem wnętrz, ubraniami czy np. letnimi gadżetami. W letnim okresie, szczególną uwagę należy przywiązać do jakości obsługi klienta, która musi być jeszcze bardziej profesjonalna.

Aby być widocznym, warto zwiększyć także ilość promocji w ofercie, wprowadzić specjalne rabaty, programy zniżkowe, gratisy i przede wszystkim zwiększyć intensywność reklamy w Internecie. Uważajmy jednak aby ceny nie spadły zbyt nisko, by klienci nie zniechęcili się, gdy po wakacjach, będą one musiały wzrosnąć. Obecnie, jednym z najlepszych sposobów na skuteczną promocję firmy i jej produktów, mogą być też modne serwisy, w których klient może zakupić voucher ze zniżką. Ważnym elementem prowadzenia e-handlu jest oczywiście elastyczność, dlatego warto dostosować swoją ofertę do wakacyjnej tematyki - np. dodać plażowy ręcznik do zestawu łazienkowego, przewodnik czy plecak turystyczny. Ponadto, jeśli wybieramy się na urlop, koniecznie powierzmy komuś opiekę nad naszym sklepem – w przeciwnym razie klient poczuje się zapomniany.



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku