Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego Autor: Piotr Siemion. Adaptacja i reżyseria: Waldemar Krzystek. Scenografia: Ewa Beata Wodecka. Kostiumy: Dąbrówka Huk. Muzyka: Zbigniew Karnecki.
Występują: Dorota Abbe, Katarzyna Bednarz, Anna Filusz, Elżbieta Golińska, Renata Kościelniak, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Irena Rybicka, Lena Skrzypczak, Bolesław Abart, Krzysztof Boczkowski, Marcin Chabowski (gościnnie), Łukasz Dziemidok (gościnnie), Zbigniew Górski, Kevin Hayes (gościnnie), Bogusław Kierc, Marek Kocot, Krzysztof Kuliński, Wojciech Kuliński, Paweł Kutny (gościnnie), Rafał Kwietniewski (gościnnie), Michał Łojewski (gościnnie), Piotr Łukaszczyk, Jerzy Senator, Maciej Tomaszewski, Bartosz Woźny, Paweł Zdun (gościnnie), Krzysztof Zych, Michał Żurawski (gościnnie).

Adaptacja sceniczna powieści, która w 2000 r. uznana została nie tylko za najlepszy debiut roku, ale także za najważniejszą książkę o transformacji, jaka dokonała się w Polsce w ostatnich dwudziestu latach. Akcja dzieje się w latach 1983-1991 we Wrocławiu, Nowym Jorku i ponownie we Wrocławiu. "Lata 80. są najważniejsze dla polskiej współczesności - twierdzi Waldemar Krzystek, autor adaptacji i reżyser. - Wtedy, przez to, co zrobiliśmy i czego nie zrobiliśmy, wykrystalizował się obraz obecnej Polski. Czy to niewystarczający powód, by sięgnąć po tę książkę?"

"(...) Powieść fajerwerk. Pełna pomysłów, pisana sprawnie, profesjonalnie, wszystko się z sobą wiąże, nie tylko wydarzenia, losy bohaterów, ale także najrozmaitsze konwencje. Powieść akcji? Tak. Monolog wewnętrzny? Proszę bardzo. Oniryczny dialog, scenariusz sensacyjnego filmu, powieść polityczna o transformacji? Znakomicie. (...) Siemion (...), pokazuje (chce pokazać): ta gra literacka to zarazem obraz życiowej gry o przyszłość, którą on i jego rówieśnicy - i młodsi od niego i od jego rówieśników - w nowej Polsce, nowej Europie, Nowym Świecie prowadzą. (...)" (Jacek Łukasiewicz)

Piotr Siemion (ur. 1961), w wywiadzie dla "Machiny" powiedział o swoich Niskich Łąkach: "Będzie się mówić, że jest to książka pokoleniowa, napisał to autor, który ma lat X, było to lat temu Y... i czytelnik, który ma lat 20, powie: "A co mnie to obchodzi? O tym niech sobie śpiewa dziadek Kaczmarski na dawno zapomnianych kasetach". Myślę, że uniwersalizm tej powieści miał się zamykać nie w tym, że to się działo kiedyś we Wrocławiu, a nie gdzie indziej, ale w tym, że są tam dwa rodzaje doświadczenia. Nagle rzeczy nietożsame są zderzone ze sobą przez los. Anglik we Wrocławiu stanu wojennego, Anglik we Wrocławiu wczesnych lat 90., Polacy w Nowym Jorku w późnych latach 80. - zderzenia stają się normą. To jest doświadczenie wykraczające poza doświadczenie pokoleniowe. A druga rzecz - w pewnym momencie sprawy się tak plączą, tak pieprzą - że trzeba dorosnąć. (...) rodzi ci się dziecko, przychodzi żandarmeria, albo emigrujesz i jesteś w Ameryce - cokolwiek - nagle nic nie może być takie jak przedtem. I wtedy trzeba szybko dorosnąć - albo się niedobre rzeczy dzieją. (...)"

Duża Scena
Prapremiera polska: 23.10.2004
Przedstawienie trwa 3 godz. 30 min. (2 przerwy)

Sponsor przedstawienia: PKO BANK POLSKI

Prawa autorskie Piotra Siemiona do Niskich Łąk reprezentuje Wydawnictwo W.A.B. w Warszawie.

Prezentacji przedstawienia towarzyszyć będzie przygotowana przez Teatr Współczesny wystawa: WROCŁAW MAGICZNY. IMPRESJE.
Sponsor wystawy: ODRATRANS S.A.

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku