Wszystkie rodzaje whisky Dewar’s mają unikatową, dodatkową wartość, której inne szkockie whisky mieć nie mogą – inteligencję i mądrość Tommy’ego Dewar’a. To on jest jednym z ojców sukcesu whisky Dewar’s. Aby zrozumieć w jaki sposób osiąga się takie rezultaty, warto bliżej przyjrzeć się historii jego życia i zasadom, którymi się kierował. Życiowa mądrość Tommy’ego wyraża się w wyrazistych, dobrze spointowanych wypowiedziach, które dzisiaj znamy jako dewaryzmy.

Krótka historia wielkiej osobowości

Tommy urodził się w 1864 r. w Perth, w Szkocji. Był synem John’a Dewar’a, który w 1846 roku założył firmę John Dewar & Sons.  To właśnie synowie Johna przyczynili się do wielkiego sukcesu marki Dewar’s. Brat Tommy’ego – John Alexander zajął się ulepszaniem jakości whisky Dewar’s, a Thomas dzięki licznym podróżom i umiejętnościom biznesowym sprawił, że Dewar’s White Label Scotch Whisky zaczęła być rozpoznawalna również poza granicami Szkocji. Tommy osiągnął to dzięki intensywnym działaniom reklamowym i marketingowym. Za jego czasów wydatki marki Dewar’s w tym zakresie rosły w oszałamiającym tempie, co poskutkowało ogromnym wzrostem sprzedaży tejże whisky.  Intensywna działalność reklamowa wynikała z motta Thomasa: „Trzymaj się reklamy, a reklama utrzyma ciebie”. Przykładem tej działalności są  słynne kampanie, takie jak: „Dewar Highlander” i „The Whisky of his Forefathers” – najdłuższa w historii marki Dewar’s. Dewar Highlander to największa, mechaniczna reklama w Europie w postaci szkockiego górala, która stanęła przy nabrzeżu Tamizy.

Thomas stworzył również pierwszą reklamę kinową o napojach alkoholowych oraz pierwszy film dokumentalny o whisky, nakręcony w gorzelni Aberfeldy. Poza wielkimi sukcesami związanymi z pracą w John Dewar & Sons osiągnięcia Tommy’ego były równie imponujące. W roku 1897 został mianowany na Wysokiego Szeryfa Londynu. Trzy lata później został członkiem Parlamentu z ramienia konserwatystów, a w 1902 roku nadano mu tytuł szlachecki. W 1919 roku został mianowany Baronem i zasiadł w Izbie Lordów. W czasie 66-letniego życia Thomas Dewar osiągnął bardzo wiele sukcesów zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej. Tommy zmarł jako bezpotomny kawaler w 1930 roku. Cały swój majątek szacowany na 190 milionów dzisiejszych funtów zapisał bratankowi. Jego ostatnie słowa brzmiały najprawdopodobniej tak: „Ten świat jest podły, dlatego nikt nie chce z niego odchodzić”. Dzisiejsza wysoka pozycja whisky Dewar’s jest niezaprzeczalnie jego największą zasługą. Jest to jedna z najlepszych i najchętniej kupowanych szkockich whisky na świecie. Jest sprzedawana w ponad 140 krajach, a w wielu z nich jest liderem, np. w Wenezueli, Libanie czy Grecji.  W USA Dewar’s White Label Scotch Whisky jest najlepiej sprzedającą się whisky i dominuje na rynku już od ponad dekady. Marka ta ma o prawie 35% wyższą sprzedaż od rywali i jest najczęściej wybieranym rodzajem whisky zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety.

Dewaryzmy – filozofia człowieka sukcesu

Dewaryzm to lekka filozofia wyrażająca przekonanie, że sukces można osiągnąć nie rezygnując z przyjemności, ani radości życia. Thomas Dewar, autor dewaryzmów, jest tego najwybitniejszym przykładem. Wiele z powiedzeń Tommy’ego jest godnych Oscara Wilde’a czy Dorothy Parker. Aforyzmy te – często satyryczne, z wyrazistą pointą – są aktualne do dnia dzisiejszego i dlatego godne zapamiętania. „Cierpienie nie jest kluczem do sukcesu” to jeden z dewaryzmów, który obrazuje podejście do pracy i drogę do sukcesu Thomasa. Uważał on, że „Mniej wysiłku, to więcej korzyści” i kierując się tymi zasadami doszedł na sam szczyt. Nie uważał się za człowieka nieomylnego i dopuszczał możliwość popełniania błędów. Wyrazem tego myślenia było stwierdzenie, że „Jeżeli wydaje Ci się, że wiesz wszystko, to o czymś zapomniałeś”.

Poza zdrowym podejściem Tommy’ego do pracy przyczyną jego ogromnego sukcesu był zmysł biznesowy i wiara w siłę i moc sprawczą reklamy. Dlatego też była ona bohaterką wielu dewaryzmów. Firma Dewar & Sons hołdowała zasadzie że „Jakość produktu powinna być dla niego najlepszą reklamą”. John Alexander, brat Tommy’ego, czuwał nad jakością whisky Dewar’s i udoskonalał ją, a Thomas wedle zasady „Reklamuj się lub giń” prowadził z sukcesem kolejne kampanie reklamowe. Na osiągnięcia Tommy’ego złożyło się również jego podejście do życia w ogóle. Stwierdzenie „Ciesz się chwilą, za chwilę przyjdzie kolejna” rysuje nam obraz człowieka, który znalazł receptę na szczęśliwe życie. Umiejętnie połączył przyjemne z pożytecznym. Do pracy podchodził ze zdrowym rozsądkiem. Żył w biegu, ale potrafił się zatrzymać, by kontestować chwilę. W końcu „Przerwa jest częścią wędrówki”.

Sukces oparty na szacunku

„Mamy ogromny szacunek dla starego wieku, zwłaszcza gdy znajduje się w butelce”. Wierny tej sentencji Thomas Dewar wraz z ojcem i bratem zapracowali na prestiż marki Dewar’s.  Ciężką pracą,
ale bez zatracania się w niej, osiągnęli najwyższe szczyty. Tommy spełnił marzenie o tym, by Dewar’s stała się uznaną na świecie marką scotch whisky. Bez nerwowego pośpiechu budował pozycję firmy Dewar & Sons i pozycję whisky Dewar’s na rynku. Twierdził przecież, że „Jedyną rzeczą, jaką możesz osiągnąć w pośpiechu, są kłopoty”. Uważał jednocześnie, że „Popełnienie błędu również jest osiągnięciem” i  „Czasami krok do przodu wymaga zrobienia kroku do tyłu”. Warto zastanowić się nad jego filozofią, bo zaprowadziła go na sam szczyt. A uczyć trzeba się od mistrzów.  








Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku