Leopold Kessler - Obserwacje i interwencje

W tym celu dokonuje subtelnych korekt rzeczywistości – często niedostrzegalnych, mylonych z działaniami porządkowymi albo absurdem życia. Kto to zrobił? To pytanie towarzyszy przypadkowym przechodniom, którzy skonfrontowani są z „przesunięciami” Kesslera.
Filmowe dokumentacje akcji Kesslera pokazują także twórcze podejście do estetyki miasta, która wyznacza normy piękna i organizuje podziały w przestrzeni. Artysta traktuje ją jak eksperymentalny poligon. Znaki drogowe, skwery, chodniki, uliczne barierki stają się materiałem rzeźbiarskim i otrzymują nowe funkcje.
Kessler często wykorzystuje w swoich pracach głośniki, mikrofony, kamery, zmieniające perspektywę spojrzenia. Na klatce nowohuckiego bloku umieszcza kamerę włączającą się na ruch, która rejestruje wejścia do mieszkania kolejnych grup ludzi (Life of the Others, 2009). W innej akcji rozwija elektryczny kabel z wiedeńskiej akademii do swojego mieszkania, żeby nielegalnie pobierać stamtąd prąd (Diplom, 2004). Kessler poddaje także w wątpliwość granicę pomiędzy publicznym a prywatnym, doprowadzając ją do absurdu. W budce telefonicznej instaluje wewnętrzny zamek, żeby zapewnić jeszcze większą dyskretność (Secured, 2005). Społeczna analiza jest u niego również satyrą ze struktur bezpieczeństwa. Znak „policja” umieszczony nad komisariatem przerabia na świnkę skarbonkę (Safe Deposit, 2005), świadcząc o tym, że symbol opieki sam nie potrafi ustrzec się przed podobnymi żartami. Przypadkowi widzowie, którzy mają okazję oglądać uliczne działania Kesslera nie mogą być pewni czy to, co się dzieje na ich oczach to wandalizm, chłopięcy żart, czy zwykłe prace konserwatorskie. Artysta, zazwyczaj ubrany w niebieski płaszcz albo drogową kamizelkę, z walizką w ręce, wygląda jak pracownik służby drogowej albo robotnik montujący urządzenia. Kiedy na paryskiej ulicy światła zapalają się i gasną w chaotycznym rytmie, granica pomiędzy prawdziwym a artystycznym światem staje się nie do rozpoznania (Privatised, 2003).
Leopold Kessler urodził się w 1976r. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie mieszka obecnie.
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3 a, Kraków
wernisaż: czwartek, 5 marca 2009, godz.18.00
wystawa trwa od 6 marca do 19 kwietnia 2009 w godz. 11.00 - 18.00; codziennie z wyjątkiem poniedziałków, w czwartki galeria czynna do godz. 20.00
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Wiosenna pielęgnacja z „efektem wow”
Kwiecień i maj to czas, kiedy chcemy wyglądać fenomenalnie. Nadchodzące Święta, plenerowe spotkania z przyjaciółmi i wspólne wyjazdy motywu
Z miejskiego zgiełku na górskie szlaki – jak sport na świeżym powietrzu zmienia sposób patrzenia na świat?
Współczesne tempo życia, pełne pośpiechu i nadmiaru bodźców, sprawia że coraz więcej osób szuka sposobu na odzyskanie równowa
Wiosenne wypady w nieznane zakątki Warmii i Mazur
Mazury i Warmia to regiony, które od lat kuszą turystów malowniczymi krajobrazami, jeziorami oraz bliskością natury. Na wiosnę warto zaplanowa
Potrzebujesz chwili dla siebie? 5 sygnałów, że kobiece ciało domaga się regeneracji
Kilka dni temu rozpoczęła się wiosna. Towarzyszące jej przesilenie to szczególny czas – z jednej strony symbolizuje odrodzenie, z drugiej &ndas
Stylowe swetry, sukienki na każdą okazję
Sukienki sweterkowe to jeden z tych elementów garderoby, które łączą styl z wygodą. Choć najczęściej kojarzą się z chłodniejszymi miesi�