Jazda bez trzymanki
Spis treści
Autor
Aż 9 na 10 kierowcom zdarza się prowadzić auto kolanami, ponieważ w dłoniach trzymają w tym czasie np. napój lub telefon komórkowy. Ponad 70% osób prowadzących samochód poprosiło o przytrzymanie kierownicy pasażera po to, aby w trakcie jazdy móc sprawdzić mapę lub zawiązać sznurówki.
Wersja do druku
„Pomaganie” sobie kolanami lub wyręczanie się pasażerem siedzącym obok jest niedopuszczalne – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Podczas jazdy nogi kierowcy są tylko od tego, aby obsługiwać pedał sprzęgła, gazu i hamulca – dodaje.
Jadąc samochodem, kierowca zawsze powinien trzymać obie dłonie na kierownicy. Wyjątkiem jest manewr zmiany biegów, ale ta czynność powinna być wykonywana szybko i płynnie. Jeżeli jest to możliwe, nie powinno się zmieniać biegów na wzniesieniach i zakrętach, bo właśnie wtedy cała uwaga kierowcy powinna być skupiona na pewnym trzymaniu kierownicy, tak aby całkowicie panować nad samochodem.
Dłonie na kierownicy powinny być ułożone w jednej z dwóch pozycji: „za piętnaście trzecia" lub „za dziesięć druga”. Każda inna pozycja ułożenia dłoni na kierownicy jest nieprawidłowa i nie mają tu znaczenia złe nawyki i tłumaczenie kierowców, że tak jest wygodniej. Bo wygodniej nie znaczy bezpieczniej – mówi Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault.
Jednocześnie dłonie nie mogą znajdować się powyżej linii barków. W przeciwnym wypadku kierowca po krótkim czasie może narzekać na bóle i „zmęczenie” rąk, a wszelkie manewry będą utrudnione. Fotel powinien umożliwić przyjęcie takiej pozycji, aby plecy kierowcy nie odrywały się od oparcia podczas próby sięgnięcia nadgarstkiem do szczytu kierownicy. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna przekraczać 35 cm.
Jadąc samochodem, kierowca zawsze powinien trzymać obie dłonie na kierownicy. Wyjątkiem jest manewr zmiany biegów, ale ta czynność powinna być wykonywana szybko i płynnie. Jeżeli jest to możliwe, nie powinno się zmieniać biegów na wzniesieniach i zakrętach, bo właśnie wtedy cała uwaga kierowcy powinna być skupiona na pewnym trzymaniu kierownicy, tak aby całkowicie panować nad samochodem.
Dłonie na kierownicy powinny być ułożone w jednej z dwóch pozycji: „za piętnaście trzecia" lub „za dziesięć druga”. Każda inna pozycja ułożenia dłoni na kierownicy jest nieprawidłowa i nie mają tu znaczenia złe nawyki i tłumaczenie kierowców, że tak jest wygodniej. Bo wygodniej nie znaczy bezpieczniej – mówi Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault.
Jednocześnie dłonie nie mogą znajdować się powyżej linii barków. W przeciwnym wypadku kierowca po krótkim czasie może narzekać na bóle i „zmęczenie” rąk, a wszelkie manewry będą utrudnione. Fotel powinien umożliwić przyjęcie takiej pozycji, aby plecy kierowcy nie odrywały się od oparcia podczas próby sięgnięcia nadgarstkiem do szczytu kierownicy. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna przekraczać 35 cm.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Zimowy wystrój wnętrz – jak stworzyć magiczną atmosferę na cały sezon?
Zima to niezwykły czas, kiedy wnętrza naszych domów zyskują na znaczeniu jako przestrzenie ciepła, relaksu i spotkań. To nie tylko okres Świąt Bo
Jaka praca na okres świąteczny?
Okres przedświąteczny to wyjątkowo gorący czas w roku. W związku z tym wiele przedsiębiorstw potrzebuje dodatkowych rąk do pracy. Z kolei znaczna częś
Dobry prawnik od nieruchomości — co powinno go cechować?
Rynek nieruchomości to obszar, w którym szczególnie ważna jest znajomość przepisów prawnych i ich praktycznego zastosowania. Każda tra
Elegancki dress code – jak dopasować ubranie do okazji
W świecie biznesu odpowiedni strój to klucz do budowania profesjonalnego wizerunku. Wybór ubrań zależy nie tylko od branży, ale także od konk
Najlepsza sukienka na wesele dla mamy: garść porad
Dzień, w którym własne dziecko bierze ślub jest wyjątkowy w życiu każdej matki. To szczególna chwila, która na zawsze pozostaje w pam