13 marca wystartowała kolejna edycja kampanii „Szczepisz = Chronisz. Stop Pneumokokom”, której celem jest edukacja w zakresie szczepień przeciw chorobom pneumokokowym. Koalicjantami kampanii są: Instytut "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka", Polskie Towarzystwo Neonatologiczne, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej oraz Fundacja „Aby żyć”. Ambasadorem kampanii została Paulina Holtz, aktorka, mama dwójki dzieci i orędowniczka szczepień.

Koalicjanci kampanii, wspierając działania edukacyjne, związane z profilaktyką pneumokokową, kierują się zaleceniami WHO, które zakażeniom pneumokokowym nadało najwyższy priorytet w grupie chorób, którym można zapobiegać poprzez szczepienia. Działania w ramach tegorocznej edycji kampanii rozpoczną się w marcu i prowadzone będą do końca 2009 r., pod hasłem przewodnim „Szczepisz = Chronisz”. Podkreślanie tego równania staje się coraz bardziej istotne, gdyż z upływem czasu z pamięci społecznej umyka wiedza o tym, jak wiele ciężkich w przebiegu chorób zostało wyeliminowanych dzięki szczepieniom ochronnym. Kto dziś pamięta o milionach ofiar duru brzusznego, błonicy, choroby Heinego-Medina, ospy prawdziwej? Czy pamiętamy jak wyglądają chorzy na te choroby? Nie pamiętamy - właśnie dzięki szczepieniom ochronnym. Ten brak pamięci często sprzyja minimalizowaniu znaczenia szczepień i negowaniu potrzeby rozszerzania ich zakresu. Taka sytuacja stała się punktem wyjścia dla podjętych w kampanii „Szczepisz = Chronisz” działań.

Profilaktyka poprzez szczepienia to najbardziej skuteczny, a także najtańszy, sposób zapobiegania ciężkim chorobom oraz ich często dramatycznym w skutkach powikłaniom. Dotyczy to również pneumokoków, powszechnie występujących bakterii, które mogą wywołać ciężkie choroby inwazyjne, takie jak zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych, sepsa, zapalenie płuc. Grupą szczególnie zagrożoną chorobami powodowanymi przez pneumokoki są małe dzieci, przede wszystkim te od 2. miesiąca życia, których układ odpornościowy jest najsłabszy, choć zagrożenie dotyczy także dzieci starszych.

Obecnie większość rodziców małych dzieci wie, co to za bakteria, a więcej niż połowa Polaków słyszała o niej. W dalszym ciągu jednak ta wiedza nie jest wystarczająca. Organizatorzy kampanii „Szczepisz = Chronisz. Stop pneumokokom” pragną, aby za decyzją o zaszczepieniu dziecka stała wiedza rodziców, a nie tylko strach bez argumentów. Chcemy uczyć, a nie straszyć.

Błękitny Miesiąc Edukacyjny

Kampanię „Szczepisz = Chronisz. Stop Pneumokokom” otwiera „Błękitny Miesiąc Edukacyjny” – akcja ogólnopolska, której celem jest przekazanie rodzicom jak najszerszej wiedzy z zakresu profilaktyki pneumokokowej. W czasie trwania akcji, w przychodniach w całej Polsce każdy rodzic będzie mógł nie tylko zaszczepić swoje dziecko, ale również otrzymać pomocne materiały, w których znajdzie informacje dotyczące zarówno szczepień, jak i pneumokoków. Akcja potrwa do połowy kwietnia 2009r., a bliższe informacje o niej dostępne są na www.pneumokoki.pl

Strona internetowa www.pneumokoki.pl

Kampanii towarzyszy nowa, interaktywna strona internetowa www.pneumokoki.pl, która została opracowana jako kompendium wiedzy o pneumokokach. Na stronie prezentowany będzie także film edukacyjny, w którym lekarze – specjaliści wyjaśniać będą najważniejsze kwestie dotyczące szczepień przeciwko pneumokokom.

Poradnik „O co pytają rodzice?”

Specjalnie dla kampanii dr n. med. Hanna Czajka opracowała poradnik, w którym odpowiada na najczęściej zadawane przez rodziców pytania dotyczące szczepień przeciwko pneumokokom. Autorka jest ekspertem w zakresie szczepień dzieci, od lat na co dzień pracującym z rodzicami małych dzieci. Poradnik jest dostępny we wszystkich przychodniach biorących udział w Błękitnym Miesiącu Edukacyjnym, a także, w formie elektronicznej, na stronie internetowej kampanii.

Szczepionka – prezent na całe życie

Dla wielu rodziców barierą w szczepieniach zalecanych przez Ministerstwo Zdrowia, ale nie refundowanych, jest koszt szczepionki. Jednym z celów kampanii będzie przekonanie zarówno rodziców, jak i innych krewnych małych dzieci, że trudność tę można pokonać, traktując szczepienie przeciwko pneumokokom jako prezent dla dziecka na całe życie. Warto, aby najbliżsi zastanowili się nad alternatywą dla drogich zabawek czy innych podarunków. Z okazji chrztu czy urodzin można dać dziecku to, co najważniejsze – szansę na zdrowe życie. Takie wsparcie będzie nieocenioną pomocą dla wielu rodziców. Kampania „Szczepisz = Chronisz. Stop Pneumokokom” jest kontynuacją działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki chorób pneumokokowych,  prowadzonych od 2005 roku pod nazwą „Stop Pneumokokom”.



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku