Nowoczesne meblozabawki „Ptak Niegłuptak” proj. Rozalia Lenartowicz i Zuzanna Wachowiak oraz „Swing - strefa zabawy” proj. Marta Wycech wprowadza od początku sierpnia do swojej oferty marka Baby Vox. Są to projekty wyróżnione w konkursie zorganizowanym przez ProDesign na zlecenie marki Baby Vox. Meblozabawki poprzez połączenie funkcji użytkowych z zabawą i edukacją przyspieszają rozwój psychoruchowy dziecka, stymulują procesy orientacyjno - poznawcze oraz intelektualne.
W konkursie na meblozabawkę ogłoszonym w styczniu b.r. wzięły udział grupy projektowe oraz studenci warszawskiej ASP z pracowni Tomka Rygalika na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego. Tematem konkursu było zaprojektowanie przedmiotu, który łączyłby w sobie funkcje mebla i zabawki z przeznaczeniem dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat. W pracy nad projektami wykorzystane zostały analizy badań psychologicznych nad rozwojem dziecka, które zostały przeprowadzone przez pracowników naukowych Instytutu Filozofii, Zakładu Epistemologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dr Dawida Wienera i dr Macieja Błaszaka. Zgodnie z tymi badaniami meblozabawki zaprojektowane dla Baby Vox spełniają wszystkie najważniejsze kryteria psychologiczne utrzymywania wysokiego zainteresowania dziecka zabawą. Wykonane są z bezpiecznych dla zdrowia materiałów, mają łagodne, obłe krawędzie, nie posiada elementów, które dziecko mogłoby samodzielnie odkręcić lub połknąć.

Ptak Niegłuptak projekt Rozalii Lenartowicz i Zuzanny Wachowiak - to meblozabawka łącząca funkcję wieszaka, miary wysokości dziecka oraz ruchomej zabawki. Dziecko stopniowo uczy się abstrakcyjnych pojęć „miary”, „wagi” i „przechowywania”, a także pewnych zasad fizyki i geometrii, obserwując zjawisko równowagi i przeciwwagi. Zabawa związana z podnoszeniem, opuszczaniem, zawieszaniem i zdejmowaniem rozwija motorykę dziecka, co przyspiesza jego rozwój poznawczy. Występuje w dwóch rożnych zestawach kolorystycznych – odcieniach żółtego (aktywność umysłowa, twórczość) i niebieskiego (dynamizm, kreatywność i inspiracja). „Ptak Niegłuptak”  w ocenie psychologicznej:
·    zapewnia mobilność zabawy, wywołuje ruch poszczególnych części ciała dziecka poprzez wykonywanie czynności takich, jak: podnoszenie, zawieszanie, opuszczanie itp.,
·    umożliwia działanie konstrukcyjne realizując potrzebę dziecka do tworzenia czegoś nowego, ekscytującego; wgłębienia - haczyki na głowie i ogonie Ptaka Niegłuptaka umożliwiają zawieszanie np. woreczków z zabawkami, a ich rożny ciężar uczy zjawiska równowagi,
·    zdejmowanie i wieszanie na Ptaku Niegłuptaku przedmiotów pozwala dzieciom  kontrolowanie sytuacji i bezpieczne działanie destrukcyjne,
·    posiada ruchome elementy - ustawienie głowy Ptaka Niegłuptaka na odpowiednim poziomie służy mierzeniu wzrostu,
·    zapewnia szybkie osiągnięcie sukcesu i satysfakcji emocjonalnej przez dziecko - ważenie, mierzenie, podnoszenie, wieszanie,
·    reaguje na czynności dziecka, pozwala uchwycić działanie akcja-reakcja i dzięki temu podtrzymuje zainteresowanie zabawą,
·    Ptak Niegłuptak posiada kilka różnych funkcji, które dziecko może odkrywać po kolei w czasie zabawy i działając przez zaskoczenie stymuluje jego ciekawość.





„Swing – strefa zabawy” zaprojektowany przez Martę Wycech to meblozabawka łącząca funkcję bujaka - huśtawki dla dwójki dzieci, a po odwróceniu – stolika z siedziskami jako miejsce do malowania, zabawy. Swing uaktywnia motorykę dziecka i przyspiesza jego rozwój poznawczy. Dziecko może testować go na wiele sposobów, sprawdzać do czego służy dany wariant. Występuje w łączonej pastelowej kolorystyce niebieskiego i szarego. Swing spełnia najważniejsze kryteria podtrzymywania zainteresowania dziecka zabawą m.in.:
·    mobilność zabawy - Swing wywołuje ruch poszczególnych części ciała dziecka w czasie zabawy; dziecko stopniowo uczy się abstrakcyjnych pojęć z zakresu fizyki i geometrii obserwując zjawiska „równowagi”, „przeciwwagi”,
·     zabawka angażuje uwagę dziecka,  podtrzymuje zainteresowanie czynnością, reaguje na działanie dziecka akcja-reakcja,
·     zabawka stymuluje do działania, a dzięki możliwości bujania, odwracania, przesuwania dziecko uczy się w najbardziej wydajny sposób,
·    pozwala wyrazić dzieciom swoje ograniczone możliwości kontroli sytuacji - samodzielne odwracanie, wybierania wariantu - zabawa czy nauka - bujak czy stolik z siedziskiem.






Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Obrazki do kolorowania

Wersja do druku