Charytatywność Polaków 2010
Pomimo przeświadczenia, że pomaganie potrzebującym jest ważną sferą życia społecznego, nadal niewiele wiemy o postawach Polaków wobec działań charytatywnych. Taka sytuacja wynika przede wszystkim z faktu, że niewiele jest badań i materiałów, skupiających się na zagadnieniach dobroczynności. Pomoc słabszym, potrzebującym i pokrzywdzonym przez los jest często uważana przez większość Polaków po prostu jako obowiązek, integralną sferę życia społecznego, którą się z jednej strony nie chwalimy, ale też trudno nam się przyznać do tego, że nie uczestniczymy w takich inicjatywach. Dlatego pytani o podejście do tematu działań charytatywnych zawsze odpowiemy, że są dla nas ważne i staramy się w nie angażować.
Co z tą dobroczynnością?
W ciągu ostatniego roku prawie 80% Polaków przynajmniej raz podejmowała działania dobroczynne. Statystyczny polski „dobroczyńca” ma powyżej 18 lat, przynajmniej średnie wykształcenie i mieszka w mieście. Wśród działań charytatywnych wymienia przede wszystkim wrzucenie pieniędzy do puszki lub przekazanie rzeczy osobom, które ich potrzebowały. W pomoc potrzebującym angażuje się głównie dlatego, żeby zrobić coś dobrego dla innych i uważa, że pomagać po prostu wypada. Czy wobec tego Polacy mogą się nazywać dobroczyńcami?
Portret polskiego „dobroczyńcy”
Podstawowy wniosek, płynący z raportu pokazuje, że Polacy chętnie angażują się w działania charytatywne. 81% badanych kobiet i 75% mężczyzn przyznało, że w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz udzieliło bezinteresownej pomocy. Polacy mają świadomość, że takie inicjatywy są istotne i wierzą, że dzięki swoim działaniom poprawiają sytuację osób pokrzywdzonych przez los. Badania pokazują, że obok płci, zaangażowanie Polaków w dobroczynność zależy w największym stopniu od wykształcenia, aktywności zawodowej, miejsca zamieszkania i sytuacji materialnej.
Nastawienie Polaków do działań charytatywnych zależy także od sytuacji materialnej – im lepiej oceniamy swój standard życia, tym bardziej jesteśmy chętni, aby się dzielić. Znacznie częściej pomagają osoby, które swoją sytuacje materialną postrzegają jako dobrą (84%), niż respondenci, którzy nie są zadowoleni ze swojego stanu posiadania. W tej grupie w pomoc potrzebującym regularnie angażuje się tylko 61% badanych.
Tak więc, jak wynika z raportu statystyczny polski dobroczyńca żyje w dużym mieście, ma wyższe wykształcenie, stała pracę i jest zadowolony ze swojego statusu materialnego.
W jakie formy pomocy Polacy angażują się najchętniej?
Zaangażowanie Polaków w działania charytatywne jest kwestią bezdyskusyjną. Większość z nas uważa, że pomaganie słabszym i pokrzywdzonym jest po prostu społecznym obowiązkiem. Przy pytaniu o najczęstsze formy pomocy, pojawia się jednak pewien rozdźwięk pomiędzy osobistym zaangażowaniem w działania charytatywne, a podejmowanymi aktywnościami. Pomimo, że w społecznym odczuciu dobroczynność jest wartościowa i potrzebna, znacznie chętniej angażujemy się w akcje pomocowe, gdy nie wymagają od nas osobistego zaangażowania. 84% badanych zadeklarowało, że w czasie ostatniego roku przynajmniej raz przekazało pieniądze na cele charytatywne, zaś 56% respondentów zdecydowało się na pomoc rzeczową w postaci ubrań, książek lub zabawek dla dzieci.
Charytatywność w Polsce kojarzona głównie ze wsparciem materialnym. Najmniej popularną formą polskiej dobroczynności jest wolontariat – tylko 37% osób zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zaangażowało swoją pracę, czas lub wiedzę, aby komuś pomóc. W grupie tej znajdują się przede wszystkim mieszkańcy małych miast, studenci oraz osoby w wyższym wykształceniem, dobrze oceniające swoją sytuację materialną.
Bierna charytatywność
Tezę o biernym podejściu Polaków do dobroczynności potwierdzają także badania preferowanych form pomocy. Pierwsze pozycje na liście aktywności, które chcielibyśmy realizować w ramach działań charytatywnych zajmują bowiem aktywności ograniczające się do jednorazowego wsparcia materialnego. 41% respondentów najchętniej wrzuciłoby pieniądze do puszki wierząc, że zostaną przeznaczone na dobry cel, 36% zadeklarowało chęć przekazania 1% podatku na działalność organizacji pożytku publicznego, zaś 35% wzięcie udziału u audiotele lub wysłanie sms-a, z którego dochód zostanie przeznaczony na cele charytatywne. Na dalszych pozycjach wśród preferowanych form pomocy znajduje się także przekazywanie rzeczy lub pieniędzy bezpośrednio osobom potrzebującym (odpowiednio 21% i 15% badanych) oraz udział w aukcjach charytatywnych (8% respondentów). Swoje zaangażowanie w imprezy dobroczynne zdeklarowało 11% badanych, zaś pomoc w ich organizacji już tylko 4% respondentów. Brak zainteresowania aktywnościami dobroczynnymi wyraziło 6% badanych.
Druga strona medalu – kto i dlaczego nie pomaga?
Najczęstszą przyczyną braku zaangażowania w działania charytatywne jest postrzeganie samego siebie jako osoby potrzebującej pomocy, będącej w trudnej sytuacji życiowej. Na wybór tej odpowiedzi wpływa także posiadanie dzieci. Wśród ankietowanych, którzy mają dzieci na utrzymaniu 52% jako przyczynę niepodejmowania działań charytatywnych podaje odpowiedź: „sam(a) jestem w trudnej sytuacji”. Wśród badanych nieposiadających dzieci na utrzymaniu odsetek ten jest niższy i wynosi 33%.
Co z tą dobroczynnością? - podsumowanie
Wyniki Raportu ECCO – Charytatywność Polaków 2010 pokazują, że zdecydowana większość Polaków podejmowała działania dobroczynne w ciągu ostatniego roku, najczęściej przekazując na cel charytatywny pieniądze. Wśród osób, które nie podjęły działań najczęstszą przyczyną braku zaangażowania jest postrzeganie siebie jako znajdującej się w trudnej sytuacji. Najbardziej atrakcyjnymi formami pomagania innym wydaje się Polakom wrzucanie pieniędzy do puszki, np. w czasie zbiórki ulicznej, przekazywanie 1% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego i wysyłanie SMS/branie udziału w konkursach audiotele, z których dochód przeznaczany jest na cele charytatywne. Największą korzyścią z udziału w akcjach charytatywnych jest uczucie satysfakcji, że zrobiło się coś dobrego (taką odpowiedź podało 71% ankietowanych).
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Co daje codzienny spacer? 7 korzyści dla ciała i umysłu
Codzienny spacer to jedna z najprostszych i najbardziej dostępnych form aktywności fizycznej. Może wydawać się mało wymagający, ale regularne spacery maj
Co zrobić z jabłek?
Jabłka to niezwykle wszechstronny owoc, który można wykorzystać do przygotowania różnorodnych przetworów, cieszących podniebienie prze
Śluz ślimaka niezwykły składnik koreańskich kosmetyków
Koreańska pielęgnacja skóry od lat fascynuje miłośników beauty na całym świecie. Innowacyjne formuły, niestandardowe składniki i obietnica promiennej
Wyposażenie lodziarni – jak wybrać odpowiednie urządzenia do przechowywania i prezentacji lodów?
Prowadzenie lodziarni to nie tylko praca nad doskonaleniem receptury lodów, ale także umiejętność doboru wyposażenia, które zapewni idealne w
Jak wybrać baterię wannową oraz deszczownicę?
Dzięki bogatemu asortymentowi wyposażenia łazienek możemy dziś stworzyć funkcjonalną przestrzeń. Pomagają nam w tym nowoczesne i eleganckie baterie wan