Męka twórcza. Z życia psychosomatycznego intelektualistów
Spis treści
Autor Materiały Prasowe
Barbara Łopieńska, znakomita dziennikarka i prawdziwa mistrzyni reportażu, zdobyła rozgłos serią publikowanych od lat siedemdziesiątych, sugestywnych, często zabawnych, ale i poruszających obrazów z życia codziennego Polaków. Potem skoncentrowała swoje dziennikarskie zainteresowania na wywiadach z intelektualistami, dowodząc, że jej biegłość w trudnej sztuce prowadzenia rozmowy nie ustępuje talentowi reporterskiemu.
Męka twórcza.
Z życia psychosomatycznego intelektualistów jest wyborem rozmów z artystami, publicystami i naukowcami, ukazujących się wcześniej jako cykl na łamach "Res Publiki Nowej". Zebrane tutaj wywiady ukazują stan ducha wybitnych polskich intelektualistów w kontekście ich życia codziennego. Mimo wspólnej idei i powtarzających się pytań o autorytety, intelektualne upodobania i duchowe skłonności, układają się w galerię niepowtarzalnych, wyrazistych portretów. Łopieńska, dzięki swej inteligencji i poczuciu humoru, potrafi tak pokierować każdą rozmową, by jak najpełniej ukazać osobowość rozmówcy, nie przekraczając przy tym granic prywatności. Zaś jej rozmówcy - ludzie często niechętni osobistym wynurzeniom - odsłaniają skrywane sądy, obawy, nadzieje i marzenia. Z wybranych do tej książki wywiadów czytelnik dowie się między innymi, kogo profesor filozofii Jacek Hołówka rozstrzeliwuje w swych snach bez wyroku i dlaczego, jego zdaniem, filozofem można stać się dopiero sto lat po śmierci; jakie są dobre, a jakie złe fanatyzmy według profesor Marii Janion i jak radzi sobie ona z brzemieniem erudycji; kiedy profesor Jadwiga Staniszkis kupiła swoją ostatnią czerwoną szminkę w życiu i czym rekompensuje sobie niedostatki inteligencji emocjonalnej. Męka twórcza to również pasjonująca debata nad historycznymi, kulturowymi, społecznymi problemami współczesnego świata i galeria wyjątkowych postaci z ich intelektualnymi rozterkami i codziennością w tle. To równocześnie przykład znakomitego dziennikarstwa - przenikliwego, a przy tym nie agresywnego, przekornego i błyskotliwego.
Z pozoru i Basia, i jej rozmówca mieli sytuację z góry określoną: rozmówca miał mówić, Basia miała pytać. Basia likwidowała ten handicap swoją dociekliwością, z pozoru z głupia frant rzucanymi pytaniami, licencjonowaną wścibskością i tupetem, w których było napomnienie: to nie wywiad, to rozmowa. Ale znowu: wiadomo - rozmowa, inaczej niż wywiad, nie jest interrogacją, i Basia, pisząc rozmowę, hamowała nie dociekliwość, ale swoją zawodową przewagę: ta dociekliwość i prowokacje miały służyć jedynie dramatyzacji rozmowy, miały przypomnieć, że rozmowa to kuszenie losu, ryzyko, teatr wreszcie. Miały służyć rozmowie samej, a nie wykazaniu czyjejś przewagi. Basia, działając na poczet dobra rozmowy, działała w interesie czytelnika (w końcu więc i we własnym, i swego rozmówcy).Marek Zaleski, "Tygodnik Powszechny"
Przeczytaj fragment książki
Barbara N. Łopieńska (1949-2004) dziennikarka, autorka reportaży. Publikowała m.in w "Kulturze", "Tygodniku Solidarność", "Gazecie Wyborczej", "Tygodniku Powszechnym", "Twoim Stylu", "Res Publice Nowej". Wydała zbiór reportaży Łapa w łapę (1980, wydanie poprawione i uzupełnione Łapa w łapę i inne reportaże, 2004), Stare numery (1986) - napisaną wraz z Ewą Szymańską historię pisma "Po prostu", Sposób życia (1997) - rozmowy z Pawłem Hertzem, oraz Książki i ludzie (1998) - rozmowy o domowych bibliotekach naszych intelektualistów.
Kup tą książkę
Wersja do druku
Z pozoru i Basia, i jej rozmówca mieli sytuację z góry określoną: rozmówca miał mówić, Basia miała pytać. Basia likwidowała ten handicap swoją dociekliwością, z pozoru z głupia frant rzucanymi pytaniami, licencjonowaną wścibskością i tupetem, w których było napomnienie: to nie wywiad, to rozmowa. Ale znowu: wiadomo - rozmowa, inaczej niż wywiad, nie jest interrogacją, i Basia, pisząc rozmowę, hamowała nie dociekliwość, ale swoją zawodową przewagę: ta dociekliwość i prowokacje miały służyć jedynie dramatyzacji rozmowy, miały przypomnieć, że rozmowa to kuszenie losu, ryzyko, teatr wreszcie. Miały służyć rozmowie samej, a nie wykazaniu czyjejś przewagi. Basia, działając na poczet dobra rozmowy, działała w interesie czytelnika (w końcu więc i we własnym, i swego rozmówcy).Marek Zaleski, "Tygodnik Powszechny"
Przeczytaj fragment książki
Barbara N. Łopieńska (1949-2004) dziennikarka, autorka reportaży. Publikowała m.in w "Kulturze", "Tygodniku Solidarność", "Gazecie Wyborczej", "Tygodniku Powszechnym", "Twoim Stylu", "Res Publice Nowej". Wydała zbiór reportaży Łapa w łapę (1980, wydanie poprawione i uzupełnione Łapa w łapę i inne reportaże, 2004), Stare numery (1986) - napisaną wraz z Ewą Szymańską historię pisma "Po prostu", Sposób życia (1997) - rozmowy z Pawłem Hertzem, oraz Książki i ludzie (1998) - rozmowy o domowych bibliotekach naszych intelektualistów.
Kup tą książkę
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Jaka praca na okres świąteczny?
Okres przedświąteczny to wyjątkowo gorący czas w roku. W związku z tym wiele przedsiębiorstw potrzebuje dodatkowych rąk do pracy. Z kolei znaczna częś
Dobry prawnik od nieruchomości — co powinno go cechować?
Rynek nieruchomości to obszar, w którym szczególnie ważna jest znajomość przepisów prawnych i ich praktycznego zastosowania. Każda tra
Elegancki dress code – jak dopasować ubranie do okazji
W świecie biznesu odpowiedni strój to klucz do budowania profesjonalnego wizerunku. Wybór ubrań zależy nie tylko od branży, ale także od konk
Najlepsza sukienka na wesele dla mamy: garść porad
Dzień, w którym własne dziecko bierze ślub jest wyjątkowy w życiu każdej matki. To szczególna chwila, która na zawsze pozostaje w pam
Ciasto zza oceanu na świąteczny stół – przepis na sernik nowojorski
Podobno nowojorczycy wierzą, że ich sernik (zwany tam cheesecake) był pierwszy na świecie i nikt wcześniej takiego ciasta nie robił. Jakkolwiek było, war