Rowerzystka na ulicy, czyli jak przeżyć w miejskiej dżungli
Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia - w świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma.
Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Efekty tych zabiegów już widać – na dobrze oznaczonych pojawia się coraz więcej rowerzystów dojeżdżających do pracy czy spotykających się z przyjaciółmi też na rowerach! W poniższym tekście opisujemy nowe rozwiązania dla rowerzystów - np. śluzy, kontrpasy - i radzimy jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po mieście.
Jaki rower do jazdy po mieście?
Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach - takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), ale też podkreślenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kładą szczególny nacisk na wygodę - zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodełko. Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronę przed zabrudzeniem), nóżkę, koszyk albo sakwę , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Do powyższego opisu doskonale pasują np. jednoślady z kolekcji firmy KROSS - stworzone z myślą o kobietach modele Modo czy Tempo Moderato. Oprócz tego, że są funkcjonalne, to jeszcze piękne i w bardzo modnych kolorach. Jeśli zaś szukamy roweru, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto polecić model Evado 1.0, zaprojektowany z myślą o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni.
Jest coraz lepiej
Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.
Śluzy rowerowe - czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.
Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach
Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od...
Pasów rowerowych - czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).
Polacy stawiają na rowery miejskie
Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z opublikowanych przez firmę KROSS (największego polskiego producenta rowerów) wynika, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych.
"Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym "środowisku" sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko - naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią" - skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z firmy KROSS
W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę zdały sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału - ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowopowstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.
...