Idea projektów edukacyjnych
Sfera edukacji przechodzi ostatnio przez szereg reform. Związane jest to między innymi ze zmianą rządu. Na poziomie wczesnej edukacji dziecka nastąpił swoisty powrót „zerówek”. Sejm zniósł obowiązek szkolny dla 6-latków. Wzmocnieniem idei oświatowej stają się projekty edukacyjne.
Projektowanie przestrzeni edukacyjnej
Za przestrzeń edukacyjną można uważać środowisko, w jakim żyje uczeń. Dotyczy to nie tylko szkoły, lecz także otoczenia domowego. Dlatego też projekty edukacyjne angażują również rodziców. Ogólne cele dotyczą głównie zadań wychowawczych i dydaktycznych. Każdy projekt edukacyjny bazuje na wcześniej podjętych zasadach oraz regułach. Po pierwsze musi zostać określony priorytetowy zamiar. Każde przedsięwzięcie posiada przyznane z góry techniki działań i modele postępowań.
Projekt powinien mieć swojego stałego opiekuna. Najczęściej jest nim nauczyciel lub wybrane grono pedagogiczne.
Edukacja w szkołach przygotowuje do dalszych etapów nauki. W związku z powyższym niezwykle istotne są projekty edukacyjne dla szkół podstawowych. Początek edukacji szkolnej wiąże się przede wszystkim z wdrożeniem dziecka w nową rzeczywistość szkolną. Etap przejścia bywa dla niektórych nieco trudny i problemowy. Również w tym aspekcie proces edukacyjny wspiera cele wychowawcze i społeczne. Jednocześnie inicjatywa powinna opierać się na wielu dziedzinach naukowych. Warto podkreślić, że nie chodzi tutaj o chaos, lecz o stworzenie jednego kierunku, do którego można dołączyć inne perspektywy kształcące.
W przestrzeni edukacyjnej projektu edukacyjnego znaleźć można między innymi następujące elementy:
- Zespołowość – przedsięwzięcie zakłada wspólną inicjatywę wszystkich uczniów biorących udział w projekcie.
- Tematyka projektu musi być zgodna z podstawą programową; może jednak wykraczać poza jej treści.
- Planowość – wszystkie zadania wykonuje się według wcześniej przyjętego planu i schematu.
- Organizację obszaru, w którym projekt ma dojść do skutku.
- Przestrzeń powinna charakteryzować się modelem aktywizującym.
- Zaistnienie problemu, który trzeba rozwiązać w toku trwania procesu edukacyjnego.
- Efektem działań jest podejmowanie indywidualnych inicjatyw.
- Przestrzeń umożliwia rejestrację wszystkich rezultatów.
- Efekty procesu edukacyjnego referowane są na forum publicznym.
Konsekwencje jakościowe
Projekty edukacyjne dla szkół podstawowych zakładają rozwój przeróżnych kompetencji. Po pierwsze promowana jest współpraca w grupie. Dzięki temu nawiązują się zdrowe więzi i relacje społeczne. Po drugie rozwiązuje się wszelkie problemy w sposób twórczy. Procesy edukacyjne przygotowują między innymi do selekcji analizowanych treści oraz przetwarzania informacji w celu osiągnięcia pewnego i właściwego wniosku. Jednocześnie projekty powinny przygotowywać do wystąpień publicznych oraz formułowania własnych opinii. To także nauka logicznego przewodu decyzyjnego.
Co jest dzisiaj na topie?
Jednym z projektów edukacyjnych, na który warto zwrócić uwagę są projekty promujące matematykę. Dlaczego akurat ta dziedzina? Związane jest to przede wszystkim z tym, że sfera matematyki towarzyszy człowiekowi cały czas. Tak naprawdę wszędzie można wykorzystywać umiejętności liczenia i logicznego myślenia. Preferowanie nauk ścisłych to dbałość o kompletne wykształcenie przyszłych inżynierów, a także techników. Jednym z programów ukierunkowujących na matematykę jest „mPotęga”. Twórcy wychodzą z założenia, że wielu młodych ludzi boi się przedmiotów ścisłych. Ten specyficzny matematyczny ostracyzm spowodował, że współcześnie oblegane są głównie kierunki humanistyczne. Więcej informacji na temat projektów edukacyjnych dla szkół podstawowych na stronie: http://mpotega.pl/wiecej-o-matematyce/127-matematyka-da-si%C4%99-lubi%C4%87-%E2%80%93-projekty-edukacyjne-dla-szk%C3%B3%C5%82-podstawowych.
„mPotęga” sugeruje również, jak szybko i skutecznie nauczyć tabliczki mnożenia. W metodzie zostały wzięte pod uwagę takie składniki, jak nauka poprzez zabawę, korzystanie z pozytywnego myślenia, traktowanie nauki, jak zabawę.
...