Zmiana nazwy firmy jako klucz do sukcesu
Zmiana nazwy firmy może być różnie motywowana. Nie zmienia to faktu, że niezależnie od powodu, w każdym przypadku renaming powinien być przeprowadzony dobrze. Przed tym należy sprawdzić, w jakich sytuacjach przeprowadzany jest renaming, a oprócz tego warto wiedzieć, jak chronić nowo stworzoną nazwę firmy.
Po co zmieniać nazwę firmy?
Motywów do zmiany nazwy firmy
-
Pierwszym, najczęstszym powodem jest negatywna reputacja marki. W niektórych przypadkach firma może się wyjść z kryzysu bez szwanku, jednak złe decyzje wewnątrz firmy mogą doprowadzić do takiej sytuacji, że jedynym wyjściem, by ratować przedsiębiorstwo jest rebranding, w którego skład wchodzi zmiana nazwy firmy.
-
Kolejnym motywem może być fuzja dwóch firm lub oddzielenie od firmy – matki, a to powoduje, że przedsiębiorstwo traci prawo do użytkowania nazwy.
-
Można zmienić nazwę firmy, gdy nie ma jasno określonego celu lub działanie marki mija się z rzeczywistością. Wtedy można całkowicie zmienić nazwę firmy lub ją odświeżyć.
Przykłady zmiany nazwy firmy
Żeby lepiej zrozumieć, dlaczego firmy zmieniają nazwy h , warto przyjrzeć się kilku rynkowym przykładom.
Firma Sony na samym początku nazywała się Totsuko, jednak założyciel zauważył, że Amerykanie mają problem z wypowiedzeniem tego słowa. Dlatego podjęto decyzję o zmianie nazwy na termin Sony, co jest połączeniem łacińskiego słowa sonus, oznaczającego dźwięk, ale było to również nawiązanie do słowa sonny, które w amerykańskim slangu oznacza po prostu chłopca.
Na naszym podwórku również nie brakuje przykładów. Jednym z nich jest zmiana słynnego CPN (Centrala Produktów Naftowych) na Orlen. Mimo że zmiana nazwy firmy przeprowadzona była w 2000 roku, do dzisiaj w świadomości wielu Polaków każda stacja benzynowa nazywa się CPNem.
Kolejnym przykładem zmiany nazwy jest głośna zmiana spółek TP SA oraz PTK Centertel na... Orange. To świetny przykład fuzji firm, które łączą się pod jedną marką.
Ochrona nowej nazwy firmy
Żeby w pełni wykorzystać zalety nowej nazwy firmy, warto ją chronić. Przedsiębiorcy często nie wiedzą, po co w ogóle rejestrować znak towarowy. Poniższy fragment artykuł powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.
Gwoli ścisłości, znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej. Znak towarowy musi również mieć moc odróżniającą od innych podmiotów na rynku.
Pierwszą istotną zaletą rejestracji znaku towarowego jest skuteczna walka z konkurencją. Jeżeli Twoja marka prężnie się rozwija, ale jest chroniona, to nawet gdy konkurencja podszyje się pod Twoją markę, możesz z nią walczyć i żądać zmiany znaku towarowego oraz odszkodowania.
Kolejną zaletą jest zarabianie na marce. Wynika to z tego, że możesz udzielać płatnych licencji za posługiwanie się Twoim znakiem towarowym.
Nie mniej ważną, ostatnią zaletą jest to, że chroniony znak towarowy jest oznaczany przez R w kole, a to niewątpliwie wpływa na postrzeganie całej firmy. Dzięki temu wzrasta renoma firmy i zaufanie klientów. Więcej na temat rejestracji znaku towarowego przeczytacie pod linkiem
Jeżeli chcesz zmienić nazwę firmy, ale nie wiesz, jak to zrobić, możesz skorzystać z serwisu, który oferuje gotowe nazwy dla firm. Jest to wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie mają czasu na tworzenie nowych nazw firmy, ale również dla młodych przedsiębiorstw, które nie mają wystarczających funduszy na współpracę z agencjami namingowymi.
...