Kobieta za kółkiem
Od lat w świecie motoryzacji panuje przesąd, że kobiety nie potrafią prowadzić samochodów. Tymczasem z badań opracowanych przez portal rankomat.pl wynika, że panie jeżdżą bardzo dobrze – potwierdza to 80% zapytanych mężczyzn. Czy stereotyp "uwaga: baba za kierownicą" może zostać złamany?
Kobieta za kółkiem
Opinia, że niewiasty są złymi kierowcami jest przytłaczająca, a przede wszystkim nieprawdziwa. Coraz więcej pań posiada prawo jazdy i coraz częściej pracują one jako zawodowi kierowcy. 34% ankietowanych kobiet zaprzecza przekonaniu o Niej jako nieporadnym kierowcy. Równocześnie wiele z nich przejmuje się opiniami mężczyzn i stresuje się obecnością panów podczas jazdy samochodem, a także kursów i szkoleń. - Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zestresowanych kobiet organizujemy kurs doskonalenia techniki jazdy „Kobieta za kierownicą” - mówi Violetta Bubnowska, dyrektor specjalistycznego ośrodka Tor Rakietowa we Wrocławiu, pomysłodawczyni szkolenia – Zajęcia są identyczne jak na innych kursach, jedyną różnicą jest nieobecność mężczyzn na torze. Sposób przeprowadzenia lekcji ma na celu zwiększenie skupienia uwagi pań na wykonywanych ćwiczeniach. Jest również mniej stresujący.
Po co się szkolić?
Statystyki nie kłamią: 80% wszystkich wypadków drogowych powodują kierowcy samochodów. Kobiety są znacznie bezpieczniejsze - bo przyczyniają się do zaledwie 13% wszystkich wypadków. Profesjonalne szkolenia bezpiecznej jazdy uczą kursantów zachowań auta w różnych ekstremalnych sytuacjach, spotykanych później na drodze. Nabyte umiejętności, pomagają ograniczyć liczbę tych wypadków, które wynikają z niewiedzy kierowcy np. wyprowadzania samochodu z poślizgu. - Kobiety nawzajem się nie oceniają - wyznaje pani Ewa Gruz, uczestniczka kursu „Kobieta za kierownicą”. – Obecność mężczyzn podczas kursu nie byłaby dla mnie przeszkodą, lecz mogłabym się spotkać z niesłusznymi uwagami typu: „jak jedziesz” czy „co tak wolno”. Niezależnie od towarzystwa, największą zaletą takiego kursu jest możliwość potrenowania poślizgów czy hamowań awaryjnych.
Teoria w parze z praktyką
Wiedza teoretyczna nie wystarcza, by być całkowicie pewnym swoich zachowań na drodze. Kobiety za kółkiem są bardziej opanowane od mężczyzn i może jeżdżą czasem mniej energicznie lecz są za to bezpieczniejszymi uczestnikami ruchu drogowego. Niezależnie od płci - każdy kierowca musi nabywać cenne doświadczenie. Efektem treningów i kursów jest zrozumienie własnych reakcji, poprawa stylu jazdy, a co najważniejsze wykształcenie umiejętności przewidywania i unikania zagrożeń na drodze.
...