Rozliczenia podatkowe to konieczność nierozerwalnie związana z prowadzeniem własnej firmy. Do tej pory wielu osobom księgowość kojarzyła się z opryskliwą starszą panią, małym ciemnym biurem i stosem papierowych dokumentów. Na szczęście ten wizerunek to tylko stereotyp. Dziś korzystanie z usług biur rachunkowych to czysta przyjemność.

Uśmiechnięta, elegancka blondynka wysiada z samochodu, wchodzi do siedziby firmy, miło żartuje z pracownikami, a następnie odbiera dokumenty księgowe, przy okazji wyłapując i korygując ewentualne nieprawidłowości. Następnie zagaduje po angielsku właściciela spółki i ustala termin kolejnego spotkania. Taki obrazek to nie fragment amerykańskiego spota reklamowego, ale model obsługi proponowany przez polskie biura rachunkowe. Jeszcze 20 lat temu przedsiębiorcy zatrudniali smutne księgowe, których jedynym zajęciem było siedzenie za biurkiem i wypełnianie papierowych świstków. Dziś coraz częściej firmy decydują się na współpracę z zewnętrznymi firmami, oferującymi obsługę księgową i doradztwo podatkowe na europejskim poziomie.

Podnoszenie kwalifikacji

Aby być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami, nowo wchodzącymi ustawami i ich nowelizacjami, księgowa, podobnie jak dobry lekarz, stale musi dbać o uzupełnianie wiedzy i podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Rynek nie pozostaje obojętny na zapotrzebowanie i oferuje szereg profesjonalnych szkoleń branżowych, pozwalających uzyskiwać nowe uprawnienia i podnosić poziom kompetencji finansowo-księgowych. Program takich treningów nierzadko obejmuje też warsztaty psychologiczne, których celem jest doskonalenie tak zwanych umiejętności „miękkich”, potrzebnych do owocnej współpracy z klientem. Dzięki temu księgowe mogą prowadzić nie tylko księgi rachunkowe, ale stają się też doradcami i koordynatorami procesu obsługi. Posługiwanie się językami obcymi to również nic niezwykłego. Dzięki temu nawet obcokrajowiec prowadzący w Polsce własny biznes może porozmawiać w języku ojczystym o sytuacji finansowej swojej firmy i zawiłościach polskiego prawa.

Każdy klient jest inny

Indywidualne podejście do każdego klienta jest niezmiernie istotne. Poznanie jego potrzeb i oczekiwań stanowi trzon nowoczesnej księgowości. - Rachunkowość i podatki są szczególnym obszarem działalności gospodarczej, bowiem mają wpływ na decyzje dotyczące przyszłości przedsiębiorstwa. W związku z tym każdy z klientów ma własne oczekiwania co do zakresu obsługi oraz formy otrzymywanych informacji. Te poznajemy najlepiej w trakcie rozmowy – mówi Ewa Rodziewicz, właścicielka wrocławskiej Kancelarii Doradców Podatkowych Tempore. - Ta forma komunikacji pozwala nam również bezbłędnie i szybko zdefiniować potencjalne zagrożenia i ryzyka. Dlatego przy realizacji projektów tak bardzo cenimy sobie osobisty kontakt, który jest bardzo ważny w początkowej fazie współpracy z klientem- dodaje.
-=-
Obsługa przez Internet – profesjonalizm i wygoda

Wyjściem naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców jest też coraz popularniejsza forma rozliczeń rachunkowych – online. Jeszcze do niedawna w Polsce popularne były cztery formy prowadzenia rozliczeń księgowych: tabelaryczna, przebitkowa, rozliczeniowa i zautomatyzowana. Trzy pierwsze są tradycyjnymi, ręcznymi formami, natomiast zautomatyzowana opiera się na wprowadzaniu zapisów księgowych do profesjonalnego programu komputerowego. Przed upowszechnieniem rozwiązań informatycznych istniały jeszcze maszyny księgujące, które po wprowadzeniu danych na kartotekę dokonywały samodzielnie obliczeń. Dziś powszechna globalizacja sprawia, że dokonywanie rozliczeń podatkowych za pomocą Internetu staje się codziennością. Taka forma komunikacji umożliwia przedsiębiorcom kontakt z wybranym biurem rachunkowym bez względu na odległość czy ilość obowiązków. Obsługa online, podobnie jak tradycyjna obsługa księgowa, świadczona przez zewnętrzną firmę pozwala wyeliminować koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Średni koszt zatrudnienia księgowej w wewnętrznych strukturach firmy to około 3 tysięcy złotych, do tego należy doliczyć koszty stworzenia stanowiska pracy, składki ZUS, koszty urlopów i zwolnień chorobowych.

Doradztwo i dojazd

Biura rachunkowe, w trosce o wygodę swoich klientów, coraz częściej oferują im możliwość spotkań w siedzibie firmy. Bezpośrednie spotkania w biurze zleceniodawcy stanowią dla nich nie tylko oszczędność czasu, umożliwiają też bezpośrednią rozmowę z pracownikami odpowiedzialnymi za przygotowanie dokumentów. Osobista wizyta w biurze klienta umożliwia też wyłapanie nieprawidłowości, które mogą utrudniać współpracę, przeszkolenie pracowników i wypracowanie odpowiednich rozwiązań, które pozwolą uniknąć błędów w przyszłości.

Oferta dostosowana do potrzeb klienta

Zapracowani przedsiębiorcy korzystający z usług biur rachunkowych otrzymają od nich nie tylko kompleksową obsługę księgową. Coraz częściej biura rachunkowe w pakiecie swoich usług oferują też doradztwo podatkowe i gospodarcze, prowadzenie ksiąg rachunkowych i przygotowywanie zestawień dla zewnętrznych instytucji. - Połączenie wiedzy doradcy podatkowego i doświadczenia księgowej zwiększa bezpieczeństwo działalności klienta. Decyzje podejmowane przez klienta są przeanalizowane na kilku płaszczyznach. Dzięki temu znacząco zmniejsza się lub wręcz zostaje wyeliminowane ryzyko konsekwencji finansowych – mówi Ewa Rodziewicz.

Najlepsze biura rachunkowe stale budują sieć kontaktów biznesowych, dzięki którym mogą zaproponować swoim klientom usługi profesjonalistów, również z innych sektorów rynku. Dzięki temu współczesne księgowe stają się partnerami, doradcami i koordynatorami całego procesu obsługi finansowo-księgowej.