„Tanio i wygodnie” to dwa główne powody, dla których Polacy kupują przez Internet, również prezenty na Święta - jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie eBay raportu TNS OBOP*. Do przygotowań świątecznych bardzo się przykładamy – prawie jedna czwarta pań przyznaje, że kupuje nowe ubrania, w których wystąpi podczas wigilijnej kolacji.
Myśl o przekroczeniu progu centrum handlowego w okresie przedświątecznym i utonięciu w zabieganym tłumie kupujących u wielu z nas wywołuje lęk i odruch ucieczki. Dlatego coraz więcej Polaków przerzuca się na zakupy przez Internet – według danych aż 54 proc. z nas zamierza w tym roku kupić świąteczne prezenty nie ruszając się z domu.

Wyniki badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wśród mieszkańców Polski i kilku innych europejskich krajów pokazują, że jesteśmy bardzo entuzjastycznie nastawieni do zakupów przez Internet. Dla porównania, chęć kupienia prezentów w sieci, deklaruje 23 proc. Hiszpanów, 26 proc. Belgów i 28 proc. Włochów.

Polscy klienci sklepów internetowych wydają się być zadowoleni. Większość (51 proc.) kupujących w sieci, zamierza w tym roku powtórzyć internetowe zakupy na podobną skalę, a 25 proc. kupić w ten sposób nawet więcej prezentów niż rok temu. Wśród powodów satysfakcji z elektronicznych zakupów Polacy wymieniają głównie możliwość kupowania w dowolnym czasie (69 proc.), cenę i duży wybór, czyli w przypadku eBay’a dostęp do aukcji z całego świata, bez wychodzenia z domu.

Polacy uwielbiają obdarowywać bliskich prezentami – w tym roku planujemy kupić średnio ok. 7 prezentów dla naszych najbliższych. Już samo robienie zakupów jest dla wielu z nas przyjemnością –39 proc. badanych potwierdza, że to doskonała zabawa. Jednocześnie 17 proc. Polaków konieczność kupienia prezentów przyprawia o duży stres. Nerwy szarpie nam brak pomysłów (47 proc.) i zatłoczone sklepy (46 proc.).

Badania pokazują też, że to głównie panie muszą mierzyć się z przedświąteczną gorączką. 66 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn wskazało siebie jako osobę, która dokonuje świątecznych zakupów. Część pań postanawia trudy przygotowań wynagrodzić sobie nową kreacją. 23 proc. z nich przyznaje, że podczas wigilijnej kolacji występuje w stroju kupionym specjalnie na tę okazję.



*Badania przeprowadzono metodą omnibus na grupie 1076 osób w wieku od 16 do 44 lat.