Czy kupując wędlinę i nabiał, zastanawiamy się, kto jest ich producentem? Czy biorąc do ręki pieczywo i soki, interesujemy się, na jakich polach i sadach dojrzewały owoce przeznaczone na ich produkcję? Czy w pierwszej kolejności sięgamy po produkty lokalne? Jeśli nie, pora postawić na przemyślane i świadome zakupy
Podczas zakupów zwykle nie zastanawiamy się, jaką drogę przebył produkt, zanim trafił na sklepową półkę. To błąd, ponieważ pieniądze, które wydajemy, mają znacznie większą siłę, niż można się spodziewać. Wspieranie rodzimego biznesu, działalności charytatywnej czy firm kierujących się ekologią, przestrzegających praw człowieka i zwierząt to właśnie odpowiedzialne zakupy.
Jednym z aspektów odpowiedzialnych zakupów jest wspieranie producentów lokalnych. Dlaczego? Wybierając lokalne produkty, rośnie zapotrzebowanie na dany towar. Dzięki temu zwiększa się produkcja, a wraz z nią zatrudnienie. Niewykluczone, że nasz sąsiad bądź ktoś z rodziny zostanie zatrudniony przy wyrobie tego produktu. Może właśnie dzięki tej pracy będzie w stanie utrzymać rodzinę czy edukować dzieci.
Rozwój lokalnych produktów i ich wytwórców ma więc przełożenie na nasze codzienne życie i jego poziom. Jest korzystny ze względów społecznych, ponieważ stwarza miejsca pracy, dzięki czemu wzrasta poziom życia czy przywiązanie do regionu. Zyskuje też gmina, która pozyskane podatki może wykorzystać na wsparcie lokalnego placu zabaw, stołówki czy poprawienie infrastruktury. Rozwój lokalnych produktów jest korzystny również ze względów środowiskowych – wykorzystywane są bowiem naturalne zasoby środowiska.
Producenci lokalni i ich produkty stwarzają szansę poprawy sytuacji ekonomicznej w regionie, zapewniając jednocześnie pozytywne efekty środowiskowe i społeczne. Często też kultywują rodzinne tradycje wytwarzania mięs, pieczywa i innych produktów.
Lokalna współpraca
Coraz częściej to firmy zachęcają do robienia odpowiedzialnych zakupów. Przykładem takich działań jest radomski hipermarket, organizator Festiwalu Producentów Lokalnych i inicjator akcji Producenci Lokalni. Program przez niego stworzony ma wspierać lokalnych dostawców. Są to głównie małe i średnie firmy rodzinne, funkcjonujące w oparciu o długoletnie tradycje i produkujące wyroby według tradycyjnych receptur. Przedsiębiorstwa te mają szansę na zdobycie nowych odbiorców, zwiększenie swojej konkurencyjności, poszerzenie produkcji i zwiększenie zatrudnienia. Dzięki trosce o lokalne otoczenie hipermarket pogłębia współpracę z producentami lokalnymi. Zyskuje również konsument, który świeże wyroby lokalnych dostawców może kupić w jednym miejscu.
Kupując jakiś produkt, wspieramy finansowo politykę konkretnej firmy. Warto zatem wiedzieć, komu oddajemy pieniądze. Optymalnym rozwiązaniem jest sięganie po produkty wytworzone przez rodzimych przedsiębiorców. Wspierajmy polski rynek, a najlepiej – lokalny.