Co ciekawe, usługa concierge nie jest nowoczesnym tworem, który powstał jako ciekawostka dla ludzi z grubym portfelem. Posiada ona swoją własną historię i filozofię. Osoby pracujące w charakterze concierge należą do elity profesjonalistów w dziale obsługi klienta. Zawód ten ma swoją własną misję, która trwa od stuleci i znana jest na całym świecie.
Wszystko zaczęło się w średniowieczu
Concierge to słowo pochodzące od francuskiego słowa come des cierges, które w dawnych czasach oznaczało osobę odpowiedzialną za utrzymanie palących się świec w poszczególnych pomieszczeniach zamkowych. Z czasem słowo to ewoluowało i zaczęło dotyczyć osób wypełniających drobne czynności dla swojego pana i władcy. Na początku XX wieku profesja ta nabrała kształtu, jaki znamy obecnie i na dobre zagnieździła się w hotelach. Na samym początku praca concierge polegała głównie na otwieraniu drzwi hotelowych. Znaczącą rolę w rozwoju tejże profesji odegrał rozwój turystyki w latach 20 ubiegłego stulecia, kiedy to bardzo modne stały się podróże pociągami. Z czasem do obowiązków concierge doszła opieka nad gośćmi hotelowymi na każdym etapie ich pobytu w hotelu. W zależności od indywidualnych potrzeb gościa, concierge nie tylko zamawia taxi, ale także pomaga w transporcie zakupów z samochodu do hotelu, rezerwuje stolik w restauracji, umawia wizyty u fryzjera lub w salonie kosmetycznym, a także organizuje rozrywki, rezerwuje bilety na samolot lub do teatru, znajduje opiekunkę do dziecka i osobę, która wyprowadzi psa.
Zawód concierge’a szybko ewoluował
W ostatnim czasie zawód concierge’a ewoluował poza hotel do życia codziennego. Przeszedł dynamiczną transformację i dostosował się do oczekiwań rynku. Stał się synonimem najlepszej obsługi, na jaką zasługują klienci i często stanowi o przewadze konkurencyjnej. Dziś osobę pracującą w tym charakterze bardziej definiuje określenie „lifestyle management” czyli zarządzanie czasem wolnym i stylem życia. Co prawda concierge nadal można znaleźć w hotelach, w których jest na specjalne usługi bogatych gości, ale nie jest to jedyne miejsce, w którym pracuje. Dziś usługa concierge obecna jest w bankach, centrach biznesowych, luksusowych osiedlach i u deweloperów. Bardzo ważne miejsce zajmuje również w ekskluzywnych centrach handlowych, jak np. warszawski Klif, gdzie concierge pełni rolę osobistego asystenta i doradcy, który umożliwia zamożnym osobom zaoszczędzenie czasu i pełne korzystanie ze swojego dorobku.
Usługa concierge w galeriach handlowych
Usługa concierge coraz śmielej wchodzi do wnętrz galerii handlowych (przykładem może być Dom Mody Klif). Najczęściej polega na zorganizowaniu zakupów z profesjonalnym i doświadczonym stylistą. Może również dotyczyć zorganizowania wizyty w salonie urody, rezerwacji stolika w kawiarni oraz zorganizowania przejazdu pomiędzy sklepami a hotelem. Dzięki usłudze concierge klienci galerii handlowej mogą liczyć na pomoc w przeniesieniu ciężkich toreb do samochodu lub taksówki. Dzięki serwisowi można także zostawić pod opieką posiadany już bagaż i kontynuować zakupy bez zbędnego obciążenia. Ogólnie rzecz ujmując usługa concierge zapewnia to, na co zapracowane osoby nie mają czasu. Poza tym gwarantuje komfortowe zakupy i sprawia, że kupowanie staje się czystą przyjemnością pozbawioną stresu.