Kontakt wzrokowy
W pierwszych tygodniach życia wzrok dziecka działa diametralnie inaczej niż u osób dorosłych. Maluch szybko uczy się świata, w czym pomaga mu własne coraz doskonalszy zmysł wzroku. Już w trzecim miesiącu życia dziecko może umieć śledzić oczami ruchy innych, przede wszystkim swoich opiekunów. Od mniej więcej 9-11. miesiąca niemowlęta potrafią też złapać i utrzymać kontakt wzrokowy. Jeżeli po tym czasie nie zauważasz tej umiejętności, skonsultuj się ze specjalistą.Rozwój mowy – pierwsze etapy
Mowa rozwija się w różnym tempie i… z bardzo różnym skutkiem. Niektóre dzieci szybką uczą się mówić, inne potrzebują więcej czasu – te różnice są naturalne, choć oczywiście do pewnej granicy. Pierwszym etapem rozwoju mowy jest głużenie, czyli samoistne wydawanie pojedynczych głosek. Dzieje się to między 2-3. a 5-6. miesiącem życia. Drugim etapem rozwoju mowy jest gaworzenie, a więc przekazywanie pierwszych bardziej świadomych, często „eksperymentalnych” zbitek głosów i sylab. Słowa typu „mama” czy „baba” pojawiają się właśnie po etapie głużenia.Niepokojącym sygnałem jest to, jeśli przez wiele miesięcy dziecko pozostaje na etapie głużenia czy gaworzenia, a jego mowa nie rozwija się praktycznie wcale. Jeśli dziecko ma np. 2 lata, a ogranicza się do naprawdę pojedynczych słów (lub nie wypowiada żadnych) – należy to skonsultować ze specjalistą. Na dalszym etapie rozwoju mowy również możesz natrafić na wiele niepokojących sygnałów wymagających kontaktu z logopedą. To jednak temat na inny, pogłębiony artykuł.
Zaburzenia sensoryczne
Takie zabawki jak tablice manipulacyjne oferowane na stronie https://woobiboo.com/kategoria-produktu/tablice-manipulacyjne/tablice-stojace/ cieszą się dziś dużą popularnością, ponieważ rodzice coraz częściej są świadomi występowania rozmaitych zaburzeń sensorycznych. Są one sygnalizowane na wiele sposobów. O problemie może świadczyć zarówno sytuacja, w której Twoje dziecko unika dotyku, jest bardzo wrażliwe na wszelki kontakt fizycznych, jak i taka, w której w niepokojący sposób maksymalizuje swoje doznania, np. uderza o ścianę, nie reaguje na ból, poszukuje silnych bodźców.Zaburzeniom sensorycznym można przeciwdziałać już w pierwszych tygodniach i miesiącach życia, np. poprzez przemyślany dobór zabawek (np. w duchu Montessori) czy właściwie wykonywane, regularne masaże. Lepiej reagować na wszelkie niepokojące sygnały, ponieważ długotrwałe zaburzenia sensoryczne skutkują problemami z nauką mowy, nieumiejętnością radzenia sobie z emocjami czy trudnościami w nawiązywaniu relacji.