Po długim, pracowitym roku nadszedł moment na który wszyscy czekali. Zaczęły się wakacje. Tego lata wielu Polaków wypoczywać będzie za granicą. Przeciętny Kowalski, który zdecyduję się w tym okresie wyjechać z kraju, spędzi dwa tygodnie w kraju śródziemnomorskim, wydając średnio na przelot 924 zł. Dziesięciodniowy pobyt w dobrym hotelu będzie go kosztować dodatkowe 2100 zł.
Cel i metodologia badania
Serwis FRU.PL, na podstawie własnych danych statystycznych, na które składa się ponad 100 tys. wyszukiwań i kilka tysięcy rezerwacji, przedstawia raport odnośnie wakacyjnych wyjazdów Polaków. W poniższym raporcie przeanalizowane zostały najpopularniejsze kierunki podróży, koszty, formy płatności, terminy wypoczynku oraz inne aspekty związane z planowaniem wakacji.
Wyszukiwania i rezerwacje dotyczą wyłącznie okresu wakacyjnego za który przyjęliśmy okres od 2008-07-01 do 2008-09-15. W naszych rozważaniach nie uwzględnialiśmy wyjazdów, które trwały dłużej niż 2 miesiące.
Najpopularniejsze kierunki wakacyjne
Najwięcej osób wakacje spędzi nad Morzem Śródziemnym. Piękna pogoda i doskonała infrastruktura turystyczna sprawiają, że ten kierunek od lat dominuje w czasie wakacji. Łącznie prawie 40% użytkowników serwisu zdecydowało się na odpoczynek w kraju śródziemnomorskim. Aż 14,3% z nich za cel swojej podróży wybrało Hiszpanię. Podróżujący do Hiszpanii, najczęściej wybierają Barcelonę (34%), Madryt (26%), Malagę (13%) i Majorkę (5%).
Drugim najchętniej odwiedzanym przez polskich turystów krajem Regionu Śródziemnomorskiego są Włochy. 9,2% klientów serwisu będzie wypoczywać na Półwyspie Apenińskim. Największą popularnością cieszy się Rzym. Wieczne miasto przyciągnie blisko połowę turystów udających się do Italii. 22% za cel swojej podróży obrało Mediolan, a Wenecję 8%.
Do Francji wybiera się 6,4% turystów, z czego aż 80% zwiedzi Paryż.
Niesłabnącą popularnością wśród urlopowiczów cieszą się również takie państwa jak Grecja, Bułgaria, Portugalia czy Chorwacja.
Do Wielkiej Brytanii w te wakacje poleci 23,9% klientów serwisu, a do Irlandii 6,3%. Tak duży udział osób wybierających właśnie te kraje jako miejsce spędzenia wakacji od kilku lat już nikogo nie dziwi. Tysiące młodych ludzi zamiast wypoczynku w okresie letnim postanawia podjąć pracę na wyspach. Wakacje są również świetnym czasem do odwiedzenia bliskich i znajomych pracujących za granicą.
Stany Zjednoczone są celem podróży 8,4% klientów serwisu. Korzystny kurs złotego do waluty amerykańskiej sprawia, że wyjazd do Stanów Zjednoczonych jest najtańszy od lat.
Serwis odnotował także większą niż zazwyczaj liczbę rezerwacji biletów lotniczych do krajów, które zaliczyliśmy do grupy krajów egzotycznych. Należą do niej takie państwa jak Indie, Chiny, Kuba czy Tajlandia.
Liczba biletów na transakcję
Przeciętnie w trakcie roku na jedną transakcję w serwisie przypada 1,52 biletów lotniczych. W czasie wakacji wartość tego wskaźnika zbliża się do 2. Charakterystyczny dla urlopowego okresu jest wzrost liczby wyjazdów grupowych, przy jednoczesnym spadku rezerwacji pojedynczych.
Długość pobytu
Średni czas trwania wyjazdu wakacyjnego jest trochę dłuższy od dwóch tygodni i wynosi 14,4 dni. Tylko 13% klientów serwisu decyduje się na wypoczynek trwający krócej niż 4 dni. Na uwagę zasługuje fakt, że aż 19% pozwala sobie na wyjazd trwający dłużej niż 3 tygodnie.
Udział przewoźników tradycyjnych i tanich linii lotniczych
Większość klientów serwisu decyduję się na wybór tradycyjnego przewoźnika. 60,5% rezerwacji biletów lotniczych zostało dokonanych u przewoźników tradycyjnych, podczas gdy tylko 39,5% przypada na tzw. tanie linie lotnicze.
Koszty wyjazdów
Na bilet lotniczy klient serwisu wydał średnio 924 zł. Średnia cena u przewoźnika low-cost byłą niższa i wynosiła 542 zł. Przewoźnik tradycyjny oferował swoje usługi przeciętnie za 1197 zł.
Systematycznie umacniająca się waluta krajowa oznacza spadek kosztów podróży. Również pobyt na miejscu, szczególnie w Eurolandzie i Stanach Zjednoczonych często okazuje się tańszym niż wyjazd nad polskie morze.
Wyszukiwania na okres wakacyjny
Tylko nieliczni Polacy planują wakacje kilka miesięcy przed wyjazdem. Większą ilość zapytań odnośnie okresu wakacyjnego można było zauważyć w marcu, ale nadal była ona raczej znikoma. Zdecydowana większość urlopowiczów zostawia planowanie podróży na późniejsze miesiące. Od maja aktywność użytkowników serwisu rosła bardzo szybko, odnotowując swoje szczyty pod koniec czerwca.
Organizowanie wypoczynku w ostatnim momencie może okazać się nadzwyczaj kosztowne. Cena biletu lotniczego zaczyna gwałtownie rosnąć już 3 miesiące przed wylotem, a czekanie na oferty typu last minute to olbrzymie ryzyko, szczególnie jeśli wybieramy się w jakieś popularne miejsce.
Terminy wyjazdów
Przy planowanych terminach wyjazdów, możemy mówić o dwóch okresach które cieszyły się największą popularnością. Pierwszy przypada na początek lipca, drugi na początek sierpnia.
Na pierwsze dni września FRU.PL również odnotowało większą liczbę zapytań. Przyczyną wzmożonej aktywności w tym okresie mogą być pracownicy, którzy dopiero wtedy mogą sobie pozwolić na urlop, osoby unikające turystycznego tłoku lub tzw. łowcy okazji, którzy liczą na to, że po ścisłym sezonie wakacyjnym uda się znaleźć bardziej atrakcyjne ceny.
Wybierane hotele – rosnące wymagania
Klienci rezerwujący hotele w serwisie www.fru.pl cenią sobie wygodę. Zazwyczaj ich wybór pada na obiekty 3 lub 4 gwiazdkowe. Średni koszt dziennego pobytu w hotelu o takim standardzie przy obecnym kursie wynosi około 210 zł.
Forma płatności
W serwisie za bilety lotnicze możemy płacić na trzy sposoby. Najwięcej osób, bo aż 51%, decyduje się płacić kartą. Świadczy to o zwiększonym zaufaniu Polaków do tej formy płatności. Ciągle pozostajemy jednak daleko w tyle za Europą Zachodnią, gdzie udział klientów płacących kartą jest dużo wyższy. Klienci serwisu często, decydują się na dokonanie płatności przelewem. Powodem tego może być brak karty kredytowej lub obawa o bezpieczeństwo transakcji. Należy dodać, że obawy takie są bezpodstawne, ponieważ nowoczesna technika i rozwój systemu zabezpieczeń, dają nam pewność, że pieniądze trafią na właściwe konto. Zaledwie 6% klientów serwisu postanowiło zapłacić gotówką.
„Polski rynek turystyki zagranicznej rośnie bardzo dynamicznie. Dla platform takich jak nasza okres wakacyjny to czas wytężonej pracy. Wyjazdy są dla Polaków relatywnie tańsze, więc wielu z nich chętnie z tego korzysta. Sam początek wakacji wskazuje, że ten rok będzie wyjątkowo udany, jeżeli chodzi o ilość wyjazdów zagranicznych” – powiedział Michał Wrodarczyk, prezes Zarządu FRU.PL.