Przez dziesiątki lat przestrzeń publiczna w Polsce kształtowana była na zasadzie odgórnego planowania. Od kilkunastu lat jest ona własnością samorządów, a zatem bezpośrednio obywateli. Od tego czasu obserwować można próby nadania otaczającej nas przestrzeni miejskiej przyjaznego wymiaru. 15 września 2008 rozpoczął się konkurs na najlepszą zrealizowaną inwestycję związana z wyposażeniem przestrzeni publicznej w meble miejskie. Konkurs zorganizowany jest przez firmę AMS - organizatora konferencji Bram Kraju i skierowany jest do samorządów.    Przestrzeń publiczna kształtowana jest przez wiele czynników - od nowopowstających budynków i infrastruktury, po drobniejsze elementy, takie jak meble miejskie. Meble miejskie to stałe i niestałe elementy architektury o niewielkiej skali, stanowiące wyposażenie ulic i placów, takie jak: ławki, wiaty przystankowe, kioski, słupy ogłoszeniowe, budki telefoniczne, infomaty, stojaki na rowery, wygrodzenia, kosze na śmieci, słupki, łańcuchy, donice itp. Nikt nie ma wątpliwości, że przestrzeń publiczna powinna być przyjaznym i atrakcyjnym miejscem, które zachęca do spędzania w nim czasu. Dobre umeblowanie sprzyja takiemu stanowi rzeczy.
   Czemu służą meble miejskie? Przede wszystkim powinny służyć ludziom - ich użytkownikom, sprawiać, że przebywanie w przestrzeni miejskiej jest łatwiejsze, wygodniejsze, czasem bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Dobrze zaprojektowane, wyraziste meble miejskie mogą sprawić, że mieszkańcy danego miejsca będą z niego dumni, a turyści i inni goście je zapamiętają. Niemal każdy kojarzy brytyjskie czerwone budki telefoniczne i skrzynki pocztowe - stały się one jednym z symboli tego państwa, a ich miniaturki sprzedawane są w sklepach z pamiątkami dla turystów. Meble miejskie mogą wyrażać tożsamość miejsca, tożsamość firmy lub tożsamość projektanta. Obok funkcji użytkowych meble miejskie spełniają często również funkcję reklamową i istotnie wpływają na estetykę przestrzeni publicznych, a tym samym na wizerunek miejsca.
   Problem wykorzystania małej architektury oraz mebli miejskich do kształtowania przestrzeni publicznej był tematem przewodnim III edycji konferencji Bramy Kraju, która odbyła się w 2007 roku. Konkurs na najlepszą zrealizowaną inwestycję związana z wyposażeniem przestrzeni publicznej w meble miejskie wieńczy tę edycję. W konkursie mogą wziąć udział samorządy miast i gmin, które zgłoszą inwestycje polegające na wyposażeniu przestrzeni publicznej w meble miejskie. Zadanie inwestycyjne może obejmować realizację w całości lub części projektu wyposażania zgłaszanej jednostki terytorialnej w meble miejskie, które było całkowicie zakończone przed 30 czerwca 2008 r. Sąd Konkursowy przyzna 3 nagrody w postaci kampanii promujących nagrodzone miasto lub gminy na powierzchniach reklamowych należących do AMS SA. Nagrody w konkursie to kampanie reklamowe o łącznej wartości 300 tysięcy złotych!