Pierwsze próby wynalezienia kawy w proszku podejmowane były już w 1847 roku, ale dopiero szwajcarskiej firmie Nestle, specjalizującej się ówcześnie w konserwowaniu i proszkowaniu mleka oraz kakao, udało się wyprodukować kawę rozpuszczalną zachowując przy tym jej naturalny smak i zapach.

Trwające ponad sześć lat prace nad nową postacią kawy rozpoczęto na prośbę Brazylijskiego Narodowego Instytutu Kawy. Znacząca nadprodukcja i ogromna nadwyżka kawy w Brazylii w latach 30-tych stały się inspiracją do poszukiwania nowego sposobu przetwarzania kawy tak, by można ją było przechowywać przez dłuższy czas. Zadanie to powierzono chemikowi z laboratorium Nestle - Maxowi
Rudolfowi Morgenthalerowi. Po latach badan i eksperymentowania ze składnikami, Morgenthaler dokonał epokowego wynalazku – otrzymał sproszkowana kawe, która po wsypaniu do wody zamieniała się w aromatyczny napój. Firma Nestle natychmiast opatentowała kawe rozpuszczalną. Przygotowano linię produkcyjną w fabryce w szwajcarskim Orbe, zaprojektowano opakowanie, opracowano dystrybucje i reklame, której główne hasła brzmiały: "Prosto i szybko" oraz "Kawa bez dzbanka" i 1 kwietnia 1938 roku rozpoczęto sprzedaż nowej kawy o nazwie stanowiacej połaczenie słów "Nestlé" i "café"- NESCAFÉ.


Wynalezienie kawy rozpuszczalnej zrewolucjonizowało myślenie o kawie i stało się jednym z przełomowych produktów XX wieku. Kawe NESCAFÉ wymieniano jako odkrycie roku obok
takich wynalazków jak długopis, teflon, czy publikacja pierwszego komiksu z przygodami Supermana. Małe, brązowe puszki kawy rozpuszczalnej szybko stały się obiektem pożądania wszystkich kawoszy na świecie. Zachwycał się nią sam generał Dwight D. Eisenhower, który podczas II-ej wojny swiatowej listownie dziekował szefowi Nestlé za otrzymanie puszki kawy NESCAFÉ.

Pablo Picasso zas porucznikowi, który wręczył mu brazową puszkę tej kawy rozpuszczalnej, podarował swoją rzeźbę przedstawiającą rękę. Do popularyzacji kawy NESCAFÉ na swiecie przyczynił się w dużej mierze rząd Stanów Zjednoczonych, który umiescił kawę w milionach żołnierskich standardowych racji żywnosciowych. Podróżujaca w żołnierskim chlebaku mała brazowa puszka kawy NESCAFE
trafiła do Europy i na Daleki Wschód czesto stajśc się jednym z podstawowych środków
płatniczych w czasach wojny.


Po wojnie kawa NESCAFÉ szybko odnalazła swoje miejsce w rzeczywistości cywilnej.
Doskonale wpisała sie w nowy styl życia i odpowiadała na rodzące się potrzeby
codziennosci. Jej smak i aromat, oraz łatwy i szybki sposób przyrządzania dawały NESCAFÉ
znaczącą przewagę nad tradycyjnie parzoną kawą, więc na dobre zagościła w życiu
współczesnych. Wychodząc naprzeciw rodzącym się coraz to nowym oczekiwaniom, firma
Nestlé wprowadzała kolejne innowacje. W 1962 roku puszki kawy NESCAFÉ zastąpiono
szklanymi słoikami. Trzy lata pózniej opracowano proces technologiczny, który pozwolił na
uzyskiwanie granulek i w tym samym roku rozpoczęto produkcje kawy liofilizowanej NESCAFÉ Gold.

Z kolei w 1967 roku pojawił się pierwszy czerwony kubek NESCAFÉ -wtedy przypominający raczej filiżankę. Dopiero kilka lat pózniej przybrał on swój obecny "kwadratowy" kształt. Innowacyjność kawy rozpuszczalnej szła w parze z duchem epoki –roztańczona w rytmie rock and roll’a młodzież reprezentująca tzw. "coffee bar culture" dostrzegała atrakcyjność szybkiej i pobudzającej kawy rozpuszczalnej. W 1969 roku zaś, kawa NESCAFÉ poleciała w kosmos wraz z załogą statku Apollo 11, której posłużyła wówczas do eksperymentów nad osuszaniem produktów w niskich temperaturach.


Do Polski pierwsze puszki kawy NESCAFÉ docierały po wojnie w niosacych miedzynarodową pomoc paczkach UNRRA (Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Pomocy i Odbudowy). W czasach PRL kawe NESCAFÉ można było kupic jedynie w dolarowych sklepach Pewex, albo otrzymać w prezencie od krewnego zza granicy. Już w nowym ustroju politycznym na rynek polski jako pierwsza oficjalnie trafiła w 1993 roku kawa NESCAFÉ Classic, a rok pózniej kawa NESCAFÉ Gold. Z kolei kawa NESCAFÉ Espresso zadebiutowała w 2001 roku, a zaledwie rok pózniej pojawiły sie saszetki
z rozpuszczalną kawą z mlekiem i cukrem, czyli NESCAFÉ Classic 3 w 1. Ostatnim sukcesem tej marki było wprowadzenie w zeszłym roku na nasz rynek kawy klasy Ultra Premium: ekskluzywnej ALTA RICA oraz CAP COLOMBIE.

Dzis Polacy kupuja dwa razy wiecej kawy niż 10 lat temu i prawie połowa to kawa rozpuszczalna. Statystyczny Polak wypija 686 filiżanek kawy rocznie, najwiecej kawy w Europie wypijaja Skandynawowie,zwłaszcza Finowie, bo aż 1886 filiżanek.