Nagrody:
2004, Camerimage, nagroda Brązowa Żaba - Manuel Alberto Claro / zdjęcia
2004, Academy Awards, nominacja za najlepszy film obcojęzyczny
2004, Sofia International Film Festival, nagroda Grand Prix - Christoffer Boe
2003, Cannes Film Festival 2003, Złota Kamera
2003, Amanda Awards, Norway, Bodil Awards, najlepszy film
2003, Chicago International Film Festival 2003, Złota Płyta
2003, San Sebastián International Film Festival, nagroda FIPRESC
Premiera: 1 kwietnia 2005
SURREALISTYCZNA HISTORIA MIŁOSNA
Występują:
Maria Bonnevie jako Aimee Holm & Simone
Nikolaj Lie Kaas jako Alex David
Krister Henriksson jako August Holm
Nicolas Bro jako Leo Sand
Helle Fagralid jako Nan Sand
Rekonstrukcja zaczyna się i kończy słowami narratora "To tylko film, konstrukcja.
Ale i tak boli." Pod każdym względem ma rację.
Nicholas Schager, FILMCRITIC.COM
Pewnej nocy Alex (Nikolai Lie Kaas), młody fotograf, wracając do domu ze swoją dziewczyną Simone (Marie Bonnevie) spostrzega na stacji metra Aimee (graną również przez Marie Bonnevie). Oczarowany jej osobą zostawia Simone bez słowa wyjaśnienia i rusza za Aimee. Ta prowadzi go ulicami do baru, gdzie rozpoczynają rozmowę w tak naturalny sposób, jakby znali się od lat. Nie wiemy, czy spotykają się po raz pierwszy i czy w ogóle się znają. Narrator wyjaśnia nam, że nie jest to początek ich historii, ale kiedy film skacze w czasie raz do przodu, a raz wstecz, wydaje się, że każde ich spotkanie jest pierwszym - jakby opowieść o ich miłości była "rekonstruowana" dla naszej rozrywki.
Aimee jest żoną Augusta (Krister Henriksson), dużo starszego od niej pisarza pracującego w Kopenhadze nad kolejną książką. Kocha swego męża, ale chce czegoś więcej. August, choć desperacko pragnie miłości żony, zaniedbuje ją i pierwszej nocy zostawia samą w hotelu, aby w odosobnieniu zająć się pisaniem. Aimee wychodzi na ulice Kopenhagi i schodzi do metra.
Po nocy spędzonej razem z Aimee, Alex jest gotowy, aby oddać wszystko, żeby tylko z nią być. Kiedy decyduje się na zerwanie ze swoją obecną dziewczyną Simone, ta nie poznaje go. Jego dotychczasowe życie nagle przestaje istnieć; znika mieszkanie, a przyjaciele i sąsiedzi również przestają go poznawać.
Jakaś niewytłumaczalna zmiana miała miejsce na skutek decyzji Alexa. Czy spotkanie z Aimee poprzedniej nocy w jakiś sposób przekształciło świat wokół niego? Czy jest może ofiarą jakieś okrutnego, kosmicznego żartu?
Alex pędzi przez miasto, aby spotkać się z Aimee z nadzieją, że choć ona okaże się być prawdziwa. Ponowne spotkanie z Aimee w barze, tylko pogłębia zamęt w jego głowie: nie jest jasne, czy Aimee pamięta cokolwiek z ostatniej nocy, która stała się dla Alexa jedynym pomostem łączącym go z rzeczywistością i własną tożsamością.
Rozgrywająca się pośród prostej i pełnej wdzięku architektury Kopenhagi - jej luksusowych hoteli i spokojnych restauracji, klasycznych skwerów i odblaskowych stacji metra - "Rekonstrukcja" składa się z bardzo zmysłowo zmontowanych scen miłosnych. Nie pokazują właściwie niczego, ale zbudowane z połączenia ujęć nieruchomych i dynamicznych zbliżeń, w rzeczywisty sposób ukazują namiętność między Alexem, a Aimee.
Prasa o filmie
Jednocześnie zagadka dająca do myślenia i zabawa smutnym pięknem uczucia zwanego miłością.
Laura Clifford, REELING REVIEWS
To film natychmiast rozdzierający serce, jak i intelektualnie wyrafinowany.
Bob Strauss, LOS ANGELES DAILY NEWS
Jest w stanie pochłonąć cię dosłownie - samą historią - i w przenośni.
Desson Thomson, WASHINGTON POST
Manuel Alberto Claro, operator filmu, zamienia Kopenhagę w miasto pełne żarzących cieni, od czasu do czasu przerywane ujęciami pełnymi kolorów, kiedy refleksyjnym spokojem opowieści wstrząsają pragnienie i żal.
A. O. SCOTT / THE NEW YORK TIMES
Stylowy, złożony i wymagający.
Matthew Leyland, BBC