Wspólna zabawa integruje dzieci – pisze opiekun rodzinnego domu dziecka w Koninie w liście dołączonym do pracy konkursowej - Dla mnie ważne było to, że dzieci miały wspólny cel, musiały pracować w grupie, podporządkować się sobie wzajemnie.. Musiały sięgnąć do swojej wyobraźni i pamięci, aby zbudować jakiekolwiek urządzenie. Potężna dawka radości i zabawy, jak towarzyszyła nam przy budowaniu nie miała końca, a posiadanie tak dużej ilości klocków jest już wielką nagrodą za cierpliwość dzieci – kontynuuje.
Nasz projekt kilka razy był modyfikowany – pisze opiekun Rodzinnego Domu Dziecka w Ostrowcu koło Wałcza – Dzieci przedstawiły taki plac zabaw, na którym same chciałyby spędzać wolny czas. Na zdjęciu gotowej konstrukcji widać zatem basen, huśtawki…ale także quady. Na projekcie dzieci z Rodzinnego Domu dziecka w Giżałkach (woj. wielkopolskie) widzimy oprócz huśtawek także boisko i…skatepark. Jak widać nasze maluchy doskonale wiedzą, co chciałyby od Świętego Mikołaja.
Według Marii Skowrońskiej, Pedagog z Ośrodka Wspomagania Rodziny w Warszawie, jedną z najważniejszych funkcji, jaką powinny pełnić zabawki, jest stymulowanie rozwoju dziecka. By mogły pełnić taką rolę należy odpowiednio dobrać je do fazy rozwojowej dziecka. Dobrym miernikiem tego, czy dobrze wybraliśmy jest obserwowanie reakcji dziecka na daną zabawkę. Czy wzbudza ona radość? A może jest dziecku obojętna? Czy dziecko szybko się nią nudzi, czy też oferuje ona dziecku różne możliwości, co sprawia, że wciąż pozostaje atrakcyjna?
Dobrze dobrana zabawka pomaga w rozwoju kreatywności i wyobraźni. Idealna zabawka powinna, zatem z jednej strony sprawiać dziecku radość, ale z drugiej uczyć je, poprzez zabawę nowych umiejętności - nie tylko manualnych, ale i społecznych.
Klocki LEGO podobają się praktycznie każdemu dziecku – mówi Skowrońska. Rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą rozpoznawania kształtów i doboru kolorów. Bawiąc się nimi dziecko rozwija w sobie także pewne pozytywne i przydatne w życiu cechy. Zabawa klockami uczy, bowiem cierpliwości i dokładności. Satysfakcja, którą odczuje dziecko po samodzielnym ułożeniu konstrukcji, jest pomocna w wyrabianiu w nim pewności siebie.
W sumie w całej Polsce klocki od firmy LEGO otrzymało 277 Rodzinnych Domów Dziecka (czyli wszystkie tego typu placówki w Polsce). Spośród nadesłanych konkursowych zdjęć gotowych konstrukcji jury wybierze jedną najciekawszą i nagrodzi ją robotem edukacyjnym LEGO MINDSTORMS NXT oraz laptopem. Taka formuła konkursowa ma motywować dzieci do współdziałania, rozwijać w nich możliwości twórcze, zachęcać do analizy, a także motywować do poszukiwania najlepszych rozwiązań.
4 zasady edukacyjne firmy LEGO
1. Zbudować motywację:
• Dziecku należy wytłumaczyć cel zadania i pokazać, dlaczego ważne jest jego osiągnięcie
• Dzięki temu dziecko samodzielnie będzie szukało rozwiązań dla konkretnych problemów
2. Zachęcić do tworzenia:
• Bez względu na to, czy dziecko tworzy konstrukcje z klocków LEGO, czy też prezentację do szkoły istotne jest jego osobiste zaangażowanie w proces tworzenia
• Ważne jest wspieranie dziecka w wyznaczaniu sobie celów i nauczenie go doskonalenia swojego dzieła, aż do osiągnięcia zamierzonego efektu
3. Zachęcić do analizy
• Dzieci należy uczyć krytycznego podejścia do tworzonych przez siebie dzieł i porównywania osiągniętych rezultatów w stosunku do zakładanych celów: Jak i dlaczego moje dzieło funkcjonuje w taki a nie inny sposób? Czego się dzięki temu nauczyłem? Jak zadanie to rozwiązali inni?
4. Zmotywować do kontynuacji podjętych działań
• Proces uczenia nigdy się nie kończy
• Każdy proces twórczy to zadawanie sobie na nowo pytania "A co jeśli?"
Warto, więc motywować dzieci do zadawania sobie pytania, jak mogłyby udoskonalić to, co stworzyły.
-=-