10 wskazówek jak działać w sytuacji zagrożenia i jak się do niej przygotować:
1. Zadzwoń pod 112 z telefonu komórkowego
Ogólnopolski numer alarmowy 112 służy do powiadamiania o nagłych sytuacjach zagrożenia, takich jak: pożar, powódź, wypadek drogowy, włamanie, poważne uszkodzenie ciała, omdlenie, utrata świadomości, w przypadku użycia przemocy lub w każdej innej sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu. Jeżeli nie wiesz czy do danego zdarzenia wezwać pomoc, upewnij się dzwoniąc pod telefon alarmowy. Osoba przyjmująca zgłoszenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego pomoże ustalić jaka pomoc jest niezbędna i natychmiast powiadomi odpowiednie służby ratownicze.
2. Nie rozłączaj się
Dzwoniąc pod numer alarmowy nie kończ rozmowy do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu. Jeżeli wybrałeś numer alarmowy przez przypadek pozostań na linii do momentu, aż poinformujesz osobę przyjmującą zgłoszenia, że nie wystąpiła sytuacja zagrożenia. W przeciwnym razie pracownik linii alarmowej będzie próbował oddzwonić oraz skontaktować się z osobą telefonującą. Znając numer telefonu, może zlokalizować miejsce, z którego dzwoniono i wysłać tam policję.
3. Zachowaj spokój
Zachowanie zimnej krwi w sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu jest bardzo trudne, jednak tylko panowanie nad emocjami pozwala na szybkie i sprawne działanie. Dzwoniąc pod numer alarmowy spróbuj zachować spokój i cierpliwie odpowiadaj na wszystkie pytania zadawane przez pracownika Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
4. Odpowiadaj na pytania
Pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego są specjalnie szkoleni, by jak najszybciej pomóc w sytuacji kryzysowej. W celu określenia skali zagrożenia i wezwania odpowiednich służb ratowniczych muszą posiadać informacje o zdarzeniu. Należy więc współpracować z osobą przyjmującą zgłoszenia i cierpliwie odpowiedzieć na wszystkie zadawane pytania.
5. Podaj miejsce zagrożenia
Dzwoniąc pod numer alarmowy podaj nazwę miejscowości i dokładny adres miejsca, w którym wystąpiła sytuacja kryzysowa. Jeżeli nie znasz dokładnej lokalizacji, zwróć uwagę na oznaczenia wokół: tabliczki na budynkach, skrzyżowaniach, drodze. Jeżeli to możliwe wskaż najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia.-=-
6. Nie blokuj linii alarmowej
7. Naucz dziecko wybierać numer alarmowy
Naucz dziecko reagowania w sytuacjach zagrożenia oraz wzywania pomocy z telefonu stacjonarnego i komórkowego. Wytłumacz, dlaczego i kiedy dzwoni się pod numer alarmowy. Przećwicz z dzieckiem ewentualną rozmowę z pracownikiem Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dziecko powinno umieć podać swoje imię i nazwisko, nazwisko rodziców oraz adres zamieszkania.
8. Naucz bliskich obsługi telefonu
Naucz rodzinę, zwłaszcza dzieci i osoby starsze, obsługi telefonu stacjonarnego oraz komórkowego. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia muszą szybko i sprawnie obsłużyć urządzenie i wezwać pomoc.
9. Dobrze oznacz swój dom
Na domu lub drzwiach mieszkania umieść duże, widoczne oznaczenia, które pomogą służbą ratowniczym szybko dotrzeć na miejsce wypadku lub zagrożenia. Jeżeli mieszkasz w bloku poproś administratora budynku o umieszczenie tablicy z czytelnym adresem oraz oznaczeniem klatek schodowych.
10. Poszerzaj wiedzę odnośnie zagrożeń
Chcąc skutecznie radzić sobie w sytuacjach kryzysowych należy systematycznie uzupełniać wiedzę na ich temat. Ciekawe przykłady zachowania w obliczu zagrożenia przedstawia nowy program Discovery World Telefon alarmowy. W serialu widzowie usłyszą prawdziwe rozmowy telefoniczne od osób, które były w niebezpieczeństwie i zobaczą jak działają służby ratunkowe.
Telefony alarmowe:
112 – numer alarmowy z telefonu komórkowego
999 – pogotowie ratunkowe
998 – straż pożarna
997 – policja
986 – straż miejska
991 – pogotowie energetyczne
992 – pogotowie gazowe
993 – pogotowie ciepłownicze
994 – pogotowie wod.-kan.
Od 3 września na kanale Discovery będziemy mogli zobaczyć serial pt. "Telefon alarmowy". Serial pokazuje pracę operatorów linii ratunkowych i ich codzienną walkę z ogromnym stresem. Zobaczmy jak zareagują na akcje, które mogą zakończyć się śmiercią ofiar. Czy będą umieli sobie poradzić z wyrzutami sumienia, które nieuchronnie pojawiają się w ich myślach? Wysłuchamy także świadectwa ofiar wypadków, a rekonstrukcje wydarzeń przybliżą nam skalę dramatów, z jakimi zmagali się uczestnicy akcji ratunkowej. W każdym z odcinków prześledzimy pełne napięcia historie ludzkich wypadków. Dyspozytor będzie ścigał się z czasem, aby pomóc mężczyźnie, którego głowa ugrzęzła pod wrakiem samochodu przysypanego na złomowisku. Inny z operatorów przeżyje mrożącą krew w żyłach rozmowę z zamachowcem w centrum handlowym i podejmie walkę o uratowanie choćby jednego ludzkiego życia. Bądźcie gotowi na emocjonujące relacje z najtrudniejszych rozmów, jakie kiedykolwiek pojawiły się na gorących liniach ratowniczych służb!
Premiera: 3 września, czwartek, godz. 22.00
Emisja kolejnych odcinków w czwartki o godz. 22.00