Szanghaj burzliwych lat 40. i 50. minionego wieku. Poszarpany, dziurawy świat. Społeczeństwo wykrwawione wojnami. Upadek tradycji. Rozkład więzi. Oficjalny akt ślubu zawieszony na ścianie to jedynie ozdoba domu Dunfeng i pana Mi. W rzeczywistości Dunfeng nie ma żalu do męża odwiedzającego swoją pierwszą żonę.
Małżeństwo, zaaranżowane przez matkę pana Zhenhao, z pewnością nie należy do udanych. Zhenhao swoje schadzki w domu publicznym uznaje nie tyle za zdradę nudnej żony, co za odwet na kochance i dawnej miłości. Państwo Lou to z całą pewnością niedobrana para. On tylko wśród obcych odgrywa rolę troskliwego męża. Ona zaś nie ma nawet zamiaru stwarzać pozorów przykładnego małżeństwa i wciąż poniża pana Lou w towarzystwie. Napięta sytuacja nie najlepiej wróży związkowi ich syna... W swoich opowiadaniach Chang ukazuje przede wszystkim skomplikowaną naturę kobiet – czerwonych i białych róż – zarówno tych wyrachowanych, mściwych, fascynujących, jak i tych cichych, przykładnych, które tylko z pozoru wydają się pogodzone z własnym losem.

W Eileen Chang tkwi siła, która pozwala przekuwać żal i przygnębienie na doskonałą prozę. Swoich bohaterów, stających na krawędzi przepaści, zdesperowanych, pełnych lęku, Chang opisuje zawsze z ironią i dystansem. - „Boston Book Review”

Olśniewająca i wyróżniająca się pisarka. -
„New York Times Book Review”

Chang pisze o tym, jak miłość przezwycięża społeczne ograniczenia lub z nimi przegrywa. Wyzwala swoich bohaterów z konwenansu, obarcza niespełnionymi marzeniami i zmarnowanymi szansami – aby na koniec postawić wobec przerażającej pustki. - „Publishers Weekly”

Eileen Chang (1920–1995) – pisarka chińska, autorka powieści, opowiadań i licznych scenariuszy filmowych. Studiowała literaturę na uniwersytecie w Hongkongu. Już pierwsze książki przyniosły jej olbrzymią popularność. W 1955 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkała i tworzyła do końca życia. Nakładem W.A.B. ukazał się zbiór opowiadań Chang Miłość jak pole bitwy (2008); z tego tomu pochodzi wydane osobno Ostrożnie, pożądanie – opowiadanie, które posłużyło za kanwę filmu Anga Lee pod tym samym tytułem.