Wiedzę na temat finansów oraz tego, jak założyć i finansować własną firmę, można zdobyć dzięki darmowym szkoleniom internetowym dostępnym na stronie www.finansekobiet.org.pl prowadzonej w ramach kampanii edukacyjnej "Kobieta w świecie finansów".
Kobiety, które myślą o założeniu własnej działalności gospodarczej powinny być przedsiębiorcze. Osoby przedsiębiorcze charakteryzuje gotowość do podejmowania inicjatywy i rozwiązywania problemów, umiejętność wykorzystywania szans oraz elastycznego poruszania się w ciągle zmieniającej się rzeczywistości, a także dobra komunikacja z otoczeniem – mówi Anna Jancewicz, prezes Fundacji Centrum Promocji Kobiet. Wiele Polek, mimo że myśli o własnej firmie, nie decyduje się na założenie działalności. Głównymi barierami na drodze do własnej firmy są według kobiet ograniczenia finansowe, niewystarczająca wiedza, ale też bariery psychologiczne: lęk przed ryzykiem, porażką, brak wiary w swoje umiejętności. Nad tym wszystkim góruje stereotyp, że to mężczyźni bardziej niż kobiety nadają się do prowadzenia własnej firmy. Z powodów kulturowych kobietom jest zwykle trudno podjąć decyzję o założeniu własnej firmy, więc potrzebują wsparcia w postaci szkoleń motywujących i takich, które dawałyby podstawową wiedzę z zakresu prowadzenia i finansowania firmy – mówi dr Ewa Lisowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, ekspertka kampanii Kobieta w świecie finansów.Kampania edukacyjna "Kobieta w świecie finansów" rozpoczęła się w ubiegłym roku właśnie po to, żeby pomagać Polkom w zdobywaniu wiedzy i udostępnić narzędzia pomocne w zarządzaniu budżetem domowym oraz w rozwoju własnej przedsiębiorczości. Na stronie kampanii finansekobiet.org.pl znajdują się darmowe szkolenia internetowe na temat zakładania i źródeł finansowania działalności gospodarczej oraz podstawowych produktów bankowych. Strona zawiera też przydatne testy, które na przykład umożliwiają określenie stopnia własnej przedsiębiorczości czy poziomu wiedzy o finansach.
Wiele Polek decyduje się na założenie własnej firmy z wyboru, a nie wyłącznie z konieczności. Za swoim biznesem częściej optują kobiety młodsze niż starsze (76% w grupie wieku 18-24 lata oraz 42% wśród kobiet w wieku 55-64 lata), lepiej wykształcone (62% ze średnim wykształceniem wobec 41% z wykształceniem podstawowym), zamieszkujące w największych miastach (61% wobec 50% wśród mieszkanek wsi). Z twierdzeniem, że lepiej jest mieć własną firmę, częściej też zgadzają się panny niż mężatki (odpowiednio 69% i 51%) oraz niemal wszystkie kobiety pracujące na własny rachunek (90%).
Polki, które twierdzą, że lepiej jest prowadzić własną firmę, uzasadniają swój pogląd poczuciem niezależności (62,1%), szansą na większe zarobki (29,3%) i możliwościami rozwoju zawodowego (13,7%). Rzadszymi argumentami są: negatywne doświadczenia z pracy najemnej, nienormowany czas pracy, możliwość dawania pracy innym oraz posiadanie władzy.