Seniorki częściej korzystają z wakacyjnych propozycji biur podróży, ofert edukacyjnych (np. Uniwersytet Trzeciego Wieku) oraz z powodzeniem wykorzystują nowe technologie. Wiele z nich udowadnia, że jesień życia nie musi wcale oznaczać smutku, cierpienia i samotności. Rynek wciąż wychodzi naprzeciw seniorom. Rozwija się on w wyjątkowo szybkim tempie, otwierając się na potrzeby osób starszych i dostosowując swoje usługi pod kątem grupy 50+. Spektrum możliwości korzystania z usług jest więc coraz szersze – można wręcz przebierać w specjalnych ofertach sklepów internetowych, biur podróży, banków, czy operatorów telefonów komórkowych.
Jednak każdy wiek ma swoje prawa i seniorzy nie tak łatwo przekonują się do nowych funkcjonalności. Obawiają się, że sobie nie poradzą, nie okiełznają technologii bądź za nią nie nadążą. Tymczasem pokonanie lęku i wprowadzenie w życie nowej usługi ma walor nie tylko pragmatyczny, ale i psychologiczny – u seniora rodzi się powód do dumy i wzrasta poczucie własnej wartości.
Okazuje się, że mimo iż świat nowości i odkryć kojarzony jest z mężczyznami, wśród seniorów to jednak kobiety wykazują większe zaangażowanie w uczestniczeniu w życiu publicznym z wykorzystaniem oferowanych usług. Mężczyźni natomiast wydają się bardziej zachowawczy i zdystansowani. Dlaczego to właśnie kobiety są płcią bardziej otwartą na życie, nowe wyzwania i zdobywanie doświadczeń?
- Funkcjonujące w społeczeństwie stereotypy na temat męskości i kobiecości są w pewnym stopniu internalizowane przez przedstawicieli każdej z płci w procesie socjalizacji i włączane do obrazu siebie – mówi Monika Nowak, psycholog. Kobiety częściej definiują się przez relacje, jakie łączą je z innymi ludźmi, mężczyźni zaś częściej postrzegają siebie jako niezależne jednostki. Waga, jaką kobiety przypisują podtrzymywaniu dobrych związków z innymi ludźmi, może sprzyjać ich zaangażowaniu w udział czy w organizację zajęć grupowych. Zwłaszcza kobiety przeżywające „jesień życia”, często aktywniej uczestniczą w życiu społecznym niż mężczyźni w podobnym wieku, ponieważ ich potrzeba współtworzenia relacji, która wcześniej mogła być realizowana np. w rodzinie, teraz może być zaspokajana w grupie - dodaje Monika Nowak.
Można pokusić się o stwierdzenie, że kobiety są wręcz zarażone entuzjazmem starości. W ślad za tym idzie angażowanie się w różnego rodzaju działania, inicjatywy, ze wskazaniem tym samym na radość, jaką niesie ze sobą ten wiek. Największe dysproporcje między płciami występują w szczególności w sferze podnoszenia własnych kwalifikacji i zdobywania nowych doświadczeń. Placówki edukacyjne, jakimi są Uniwersytety Trzeciego Wieku, cieszące się dużym zainteresowaniem wśród seniorów, zdecydowanie częściej goszczą w swoich gmachach kobiety niż mężczyzn. - Wśród osób, które uczestniczą w zajęciach, kobiety stanowią 90%. Mężczyźni są bardziej sceptyczni i zdystansowani wobec takiego typu działalności. Wśród 200 liderów uniwersytetów mężczyzn jest zaledwie 5-6 – mówi Kamila Nowaczek z Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kobiety w ramach prowadzonej aktywności podejmują wiele działań oddolnych, jak zakładanie kół czy klubów. Dodatkowo czynnie angażują się w pozyskiwanie sponsorów dla prowadzonych inicjatyw - dodaje Nowaczek.
Na szczególną uwagę zasługuje sposób wykorzystania nowych technologii. Można powiedzieć, że internet w Polsce cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród seniorów. Choć obecnie spośród osób powyżej 60 roku życia 14%1 korzysta z zasobów sieci, to dzięki organizowanym kursom i szkoleniom, jak Akademia eSeniora, może wpłynąć na obiecujące wyniki w niedalekiej przyszłości. Także i w tym zakresie to kobiety są otwarte w większym stopniu na zagłębianie tajników sieci niż mężczyźni – aż 70% absolwentów Akademii stanowiły przedstawicielki płci pięknej. W parze z internetem idą także telefonia komórkowa i korzystanie z rozwiązań, jakie oferuje teleopieka. O ile sprofilowane telefony są już powszechnie znane, to nowoczesne systemy opieki ciągle są czymś niezbadanym. Intuicyjny obraz seniora, użytkownika teleopieki wskazuje co prawda, że jeśli radził on sobie sam przez całe życie, to i na starość nie potrzebuje dodatkowych urządzeń. Jednak, jak przekonuje Dariusz Chudzia, z wrocławskiego centrum teleopieki – U kobiet syndrom ten zauważalny jest w mniejszym stopniu.
Obok korzystania z oferty edukacyjnej i technologicznej kobiety są także wyjątkowo otwarte na nowe formy aktywności fizycznej. Nierzadki jest widok grup seniorów spacerujących z kijkami, wśród których dostrzec można „rodzynki” – zaledwie kilku mężczyzn. Choć – jak przekonują specjaliści – Nordic Walking to sport idealny dla wszystkich, a w szczególności zalecany seniorom. Potwierdzeniem feminizacji tego sportu mogą być również opinie osób, które na co dzień świadczą usługi z Nordic Walkingu. - Spośród seniorów biorących udział w treningach Nordic Walking to kobiety stanowią 70% wszystkich uczestników – mówi Aleksander Wilanowski, instruktor Nordic Walking. Seniorki są zdecydowanie bardziej otwarte na poznawanie nowych form aktywności ruchowej – dodaje Wilanowski.
Nordic Walking to nie jedyny sport cieszący się większą popularnością wśród kobiet. Siłownie, pływalnie czy rowerowe wycieczki, choć dobre dla wszystkich, wpisały się bardziej w wizerunek aktywnej kobiety niż mężczyzny. Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli chodzi o wyjazdy na wczasy. To seniorki szturmują sanatoria, domy wczasowe, chcą poznawać bliższe i dalsze zakątki Polski, a nawet świata. Czynnie działają w stowarzyszeniach takich jak Klub Aktywnych Kobiet i same organizują sobie wycieczki, grupowe wyjazdy. Widać wyraźnie, że w przypadku kobiet stereotyp wczasów w przydomowym ogródku lub na działce już odszedł do lamusa…
Dynamiczne korzystanie seniorek z nowych usług i udogodnień rynku stanowi interesujący przykład na to, że kobiety to wcale nie taka „słaba płeć”. Seniorka na 102 to kobieta, której jesień wieku nie stoi na przeszkodzie w realizowaniu własnych potrzeb i osiąganiu wyznaczonych celów. Wręcz przeciwnie – ten czas jest dla seniorek doskonałą okazją do spędzenia „drugiej młodości” na aktywnym wypoczynku, zdobywaniu nowego doświadczenia – a co za tym idzie – podnoszenia własnej wartości.